Hvad er det med mænd i kjoler? (og usædvanlige gæster i rektoratet)

Yndighederne m/k fra fest- og foredragsforeningen TÅGEKAMMERET har det princip, at de ikke vil gå glip af en mulighed for at gå i kjole og synge falsk, og gik derfor i dag Luciaoptog på campus Aarhus.

Foto: Anders Trærup

Fest- og foredragsforeningen på det naturvidenskabelige fakultet, TÅGEKAMMERET, har i dag, fredag 12. december, fornøjet med lidt juleforstyrrelse på Institut for Matematik og Institut for Fysik og Astronomi på campus Aarhus.

Også i rektoratet fik de atter visit af usædvanlige gæster. Men i modsætning til de aktionerende studerende fra ”Et andet universitet,” havde yndighederne fra TÅGEKAMMERET på forhånd meldt deres ankomst.

Rektor Brian Bech Nielsen, tidligere kendt som dekan på Science and Technology, havde derfor også haft tid til at finde den særligt herlige rektorhat (i form af en forgyldt kasket med en lille roterende propel) frem, som han fik forærende af netop TÅGEKAMMERET ved sin tiltrædelsesreception som rektor på AU 13. september sidste år.

Yndighederne fra TÅGEKAMMERET har som princip, at de ikke vil gå glip af en mulighed for at gå i kjole og synge falsk, og det er så baggrunden for, at de i dag gik Luciaoptog, selv om det egentlig er en dag for tidligt ifølge traditionen.

Omnibus bringer her eksklusivt TÅGEKAMMERETS musikalske frembringelse på ikke mindre end fem sprog - et bud på en lille overspringshandling midt i eksamenslæsningen:

Nu bæres lyset frem,
stolt på din krone,
rundt om i hus og hjem,
sangen skal tone.
Nu på Luciadag,
hilser vort vennelag:
Santa Lucai, Santa Lucia.

Her ved vor ønskefest
sangen skal klinge.
Gaver til hver en gæst
glad vil du bringe.
Skænk os af lykkens væld
lige til livets kvæld:

Sul marra luccica
i'astro d'argento
placida e l'onda,
prospero e il vento,
ventite all' agile
barcletta mia

Schwer liegt die Finsternis
auf unser' Gassen,
langt hat das Sonnenlicht
uns schon verlassen.
Kerzenglanz strömt durch Haus
Sie treibt das Dunkel aus:

Natten går tunga fjät,
rundt gård och stuga.
Kring jord som sol'n förlät,
skuggorna ruva.
Da i vårt mörka hus,
stiga med tända ljus,

Nightly, go heavy hearts
Round farm and steading
Oh earth, where sun departs,
shadows are spreading.
Then on our darkest night,
comes with her shining light
Santa Lucia! Santa Lucia!

Fakta

Sankta Lucia eller Den hellige Lucia (ca. 283-304) var en kristen jomfru, der døde som martyr. Hun er skytshelgeninde for byen Syrakus på Sicilien. I denne by skal hun have lidt martyrdøden under Diocletians kristenforfølgelser.

Den karibiske ø Saint Lucia er opkaldt efter hende (første gang nævnt i slutningen af 1500-tallet)

Sankta Lucia er skytshelgen for blinde. Hun fejres på sin helgendag 13. december, også kendt som luciadag.

Kilde: Wikipedia

TÅGEKAMMERET