Ja eller nej til fusion? - AUs bestyrelse: Måske!

Aarhus Universitets bestyrelse er ikke afvisende over for dekan Allan Flyvbjergs forslag om at fusionere Institut for Odontologi og Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og Kliniske Tandteknikere (SKT). Men vil først tage endelig stilling til sagen på et senere møde.

Foto: Jesper Rais

”Spændende forslag” og ”en ret fed vision” var nogle af reaktionerne, da dekan Allan Flyvbjerg fra Health i går, onsdag 17. juni, uddybede sit forslag om at fusionere Institut for Odontologi og SKT på et møde i  AUs bestyrelse.

Flyvbjerg argumenterede for en fusion ved blandt andet at fremhæve, at et samlet institut efter hans vurdering vil sikre større synergi i samarbejdet mellem forskellige faggrupper, bedre understøttelse af uddannelserne og større mulighed for at bedrive forskning i primær og sekundær tandpleje.

Nye snitflader og - samarbejder

Bestyrelsen spidsede ikke mindst ører, da dekanen kom ind på den overordnede vision for fusionen. Flyvbjerg forklarede, at udviklingen inden for det odontologiske felt i stigende grad går fra behandling til forebyggelse. Og at det vil betyde nye snitflader - og nye former for samarbejder - mellem faggrupperne. Derfor vil det give god mening at have grupperne samlet under ét tag.

Bekymret bestyrelse

Men selvom bestyrelsen var lydhør over for dekanens argumenter, lykkedes det ikke for Flyvbjerg at udglatte de bekymringsrynker, som havde tegnet sig i panden på flere bestyrelsesmedlemmer på grund af nogle af de indvendinger mod proces og fusion, som er kommet til udtryk i de i alt 16 høringssvar fra medarbejdere, studerende og ledelse på institut og skole.

Bestyrelsen besluttede på den baggrund, at den ikke ville tage stilling til forslaget på det foreliggende grundlag. Sagt med andre ord fik dekanen hverken et "ja" eller et "nej", men et "måske" fra bestyrelsen. Som bad ham vende tilbage på et bestyrelsesmøde enten i september eller december.

Ting tager tid

Selvom Allan Flyvbjerg havde håbet på et ja fra bestyrelsen i går, udtrykte han efterfølgende forståelse for bestyrelsens afgørelse:

”Jeg tager bestyrelsens afgørelse til efterretning, og selvom det er sådan en frase, man almindeligvis bruger, når man ikke er tilfreds, er det ikke sådan, den skal forstås. Jeg har forståelse for, at ”Ting Tar Tid” for nu at citere et af Piet Heins gruk. Derfor har jeg også allerede besluttet, at vi skal bruge efteråret på at få beskrevet det nye institut i en dialog med miljøerne, og at jeg først vender tilbage til bestyrelsen med et gennemarbejdet forslag til december.”

Uforberedt på forslag

At ting tager tid er lektor og medlem af det lokale samarbejdsudvalg (LSU) på Institut for Odontologi, Jens Munk Heidmann, enig i.

"At afgørelsen nu er skubbet et halvt år frem, er fornuftigt. Vi var ret uforberedte på forslaget om en fusion, og det har vakt en bekymring blandt medarbejderne. Som dybest set går på, om vi nu igen skal ud i en hovedløs organisationsændring som dem, vi har været igennem de senere år," siger Jens Munk Heidmann.

Han fortsætter:

"Samtidig er vi trods dekanens forsikringer om det modsatte også bekymrede for, om det her er en skjult besparelse. Siden reorganiseringen har ledelsen nemlig påført os millionbesparelser ud over de besparelser, som universitetet er pålagt fra ministeriets side."

"Så det er fint, at vi har fået den ekstra tid, men den skal bruges rigtigt, hvilket vil sige, at ledelsen skal sikre en reelt inddragende proces, hvis den vil have medarbejderne med på det her. Og i den forbindelse har jeg den grundholdning, at organisationen bør tilrettelægges efter opgaverne i stedet for, at opgaverne bliver tilrettelagt efter organisationen.