Jeg er sikker på, at vi også om hundrede år er et af de bedste universiteter i verden

Same procedure as last year ...? Nej, for i modsætning til Miss Sophie fylder AU ikke 90 hvert år. Omnibus fejrer det blandt andet med en række korte interviews, hvor medarbejdere fortæller om deres forhold til universitetet.

Et af Susie Peterssons yndlingsspots på AU er toppen af det tårn, der ligger på campus Emdrup. Især på grund af udsigten til campus og Københavns omegn. Foto: Sisse Stroyer

AU 90 år

• ”Med ønsket om, at den videnskabelige forskning, som her skal foregå, må foregå i ånd og sandhed, indvier jeg hermed Aarhus Universitet.”
  • Sådan lød ordene fra Kong Christian X, da han 11. september 1933 indviede det første universitet i Jylland. Nemlig det universitet, hvor du arbejder – eller studerer: Aarhus Universitet.
  • Omnibus fejrer AU’s 90-års fødselsdag med en række korte interviews, hvor medarbejdere svarer på tre spørgsmål om deres forhold til universitetet. Og deres ønske for fødselaren i årene fremover.
  • Sammen med universitetshistoriker Palle Lykke har vi også været i arkiverne for at finde fotografier fra de forgangne årtier, og universitetshistorikeren knytter et par ord til de op- og nedture, som er blevet dokumenteret af fotografens linse gennem tiderne.
  • Fotograf Ida Marie Jensen fra AU Foto har samtidig været på pletten for at vise, hvordan de samme lokationer ser ud i dag. Fødselsdagsserien ’AU 90 år’ bliver bragt hen over efteråret.

Susie Petersson, ansat på det daværende Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU – nu Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, red.) siden 2002, først som IT-driftschef, er nu driftsinspektør på Campus Emdrup.

Hvorfor er du her stadig?

”Fordi det er en spændende arbejdsplads, hvor der stadig er udvikling og nye udfordringer. Det, jeg brænder for, er, at der ikke går rutine i den. Det har fusionen mellem AU og DPU også bidraget til, og jeg er rigtig glad for også at have fået kollegaer på den anden side af Storebælt, som jeg kan sparre med. Selvom jeg geografisk er langt væk fra selve Aarhus, føler jeg, at jeg kan præge mit arbejde i forhold til udviklingen af Campus Emdrup som bygningsansvarlig. Samarbejdet mellem VIP (videnskabeligt personale, red.), TAP (teknisk-administrativt personale, red.) og studerende betyder også rigtig meget.”

Hvad er din yndlingsplet på AU?

”Egentlig har jeg to. Den ene er toppen af vores tårn på campus, hvor man har udsigt ud over hele campus og omegnen af København. Den anden er nede i campushaven, hvor vi har en stor amfiteatertrappe. Her omkring studiestart sidder alle de nye studerende der. Der er liv, der bliver studeret – jeg føler, at det er nerven i Campus Emdrup, selvom det er udendørs, og det er fantastisk at kigge på.”

Hvad er dit ønske for fødselaren?

”Det er, at universitetet til stadighed kan tiltrække og fastholde de dygtigste medarbejdere. Der skal være rum til, at medarbejdere kan udvikle sig fagligt, og at deres kompetencer bliver udnyttet, og samtidig skal der være rummelighed til forskelligheder. Medarbejderne er den bedste ressource, som AU har til rådighed – både forskningsmæssigt, og når det gælder de understøttende funktioner, som TAP’erne har. Hvis vi ikke kan få de bedste og mest kreative medarbejdere, så har vi ikke noget universitet. Det er nøglen til det hele. Det kræver inddragelse og tillid, uanset om man er VIP eller TAP, at tiltrække og fastholde de bedste, og hvis vi bliver ved med det, så er jeg sikker på, at vi også om hundrede år har et af de bedste universiteter i verden.”

Foto: Amfiteatertrappen i Emdrups campushave er nerven i campusområdet, hvis man spørger Susie Petersson. Derfor er den på hendes top to over de bedste steder på AU. Fotograf: Sisse Stroyer.

AU 90 år