Tidligere AU-studerende vil lave Spotify for studiebøger

Camilla Hessellund Lastein har fået en god idé. Og er droppet ud af sit studie for at realisere den. Private investorer har netop investeret tre millioner i hendes virksomhed, og om en måned lancerer den unge iværksætter en betaversion af det, som hun kalder Spotify for studiebøger.

Den 22-årige iværksætter, Camilla Hessellund Lastein, vil skabe en abonnementstjeneste med e-bogsudgaver af studiebøger - og hun er stærkt inspireret af Spotify. Foto: Maria Randima
Foto: Maria Randima

Det var, mens Camilla Hessellund Lastein læste erhvervsøkonomi på AU, at hun fik idéen til at skabe en slags Spotify for studiebøger. I kalenderen stod maj 2013, og hun havde en masse gruppearbejde op til eksamenerne og slæbte i den forbindelse rundt på studiebøger, computer og noter.

”Det var møgirriterende, at man skulle slæbe alt det med sig hver gang. Desuden kan jeg ikke have, når ting ikke fungerer på den mest optimale måde. Vi har jo teknologien til det. Hvis studiebøgerne havde været e-bøger, kunne man søge i dem og lave en oversigt over sine noter og på den måde arbejde meget mere systematisk med sine studier,” lyder det fra Camilla Hessellund Lastein.

Abonnér på studiebøger

Hun brugte efterfølgende sommerferien på at undersøge, om der ikke fandtes en smartere løsning end at slæbe rundt på dyre og tunge bøger. Men mange af de lærebøger, hun skulle bruge på studiet, fandtes ikke engang som e-bøger. Og så opstod idéen til en abonnementstjeneste, hvor studerende kan abonnere på e-bogsversioner af lærebøger – på samme måde som mange abonnerer på musik gennem Spotify.

Sus i maven

Siden arbejdede Camilla Hessellund Lastein sig ind på livet af forlagsbranchen og e-bogsmarkedet sideløbende med sine studier. Og i februar 2014 valgte hun at droppe studierne for at arbejde på fuld tid med at realisere idéen.

”Det gav et sus i maven på mig, da jeg trykkede på knappen og meldte mig ud af studiet. Og jeg oplevede også et socialt pres, altså jeg var da lidt bange for at ende som en failure. Men når først jeg har sat mig noget for, så gør jeg det. Og så opererer jeg ikke med en plan B. For som regel, når man dedikerer sig så intenst til noget og er vedholdende, så bærer det frugt.”

Henter millioninvestering

Det gør det tilsyneladende for den 22-årige iværksætter. Godt nok måtte hun lukke sin første virksomhed, UniPegma. Men siden har hun opbygget virksomheden Lix Technologies på samme koncept. Og har netop fra private investorer fået tre millioner kroner, som skal bruges til at lønne de i alt syv medarbejdere i firmaet.

Går efter de store forlag

Samtidig arbejder hun benhårdt på at få så mange forlag som muligt i sin fold. Og hun begynder fra toppen med de største internationale forlag.

”Vi bruger samme forretningsmodel som Spotify, der også startede med at signe de største pladeselskaber, og med dem i hus fulgte mange af de mindre trop,” fortæller hun.

Men det har ikke været helt så let at overbevise forlagene om at lade deres bøger indgå i en abonnementstjeneste. Det hænger blandt andet sammen med, at forlagene tidligere har haft problemer med at sikkerhedsbeskytte e-bøger, så køberen ikke bare kunne videredistribuere bogen til venner og bekendte, forklarer Camilla Hessellund Lastein og fortsætter:

”Generelt er de internationale forlag mere villige end de danske.”

Betaversion på vej

Men efterhånden er Lix Technologies ved at have hundredvis af titler i hus – og flere kommer til i løbet af 2015.

”Inden for de næste seks uger får vi 4500 nye titler hjem.”

Og om en måneds tid forventer Camilla Hessellund Lastein, at Lix Technologies kan lancere en beta-version af abonnementstjenesten.

”Der vil kun være få features for eksempel muligheden for at søge i bøgerne og highlighte passager. Men de næste fire måneder kommer der en lind strøm af nye bøger ind. Så til forårssemestret håber vi, at vi kan tilbyde studerende at abonnere på hele bogpakker, der passer til deres studieretning. Vi kommer desværre ikke til at kunne dække hundrede procent af pensum, fordi vi i første omgang kun har bøger fra de største forlag og fordi det er besværligt at få dækkende pensumlister fra alle studieretninger.”

Bøgerne har man adgang til, så længe man betaler abonnement. Og ifølge Camilla Hessellund Lastein arbejder de på, at det skal være muligt at få permanent adgang til bogen, hvis man har betalt for den i et helt semester.

”Vi satser på, at det bliver ca. 30 procent billigere at abonnere på bøgerne i forhold til, at skulle købe dem.”

Læs mere her