3 står til at miste deres arbejde på Health. Og sandsynligvis under 10 på Science and Technology

3 ansatte i administrationscentret på det sundhedsvidenskabelige fakultet Health står til at miste deres arbejde dette efterår. Derimod er det ikke helt afklaret, hvor mange ansatte der ligeledes i efteråret vil blive afskediget i administrationscentret på det naturvidenskabelige fakultet Science and Technology.

Sparekniven kommer til at skære så dybt, at det betyder afskedigelser i administrationscentrene på fakulteterne Health og Science and Technology her i efteråret. Foto: Maria Randima.

De ansatte i administrationscentret på Science and Technology (ST) blev i går, mandag, orienteret om status på en besparelse på i alt 7,5 millioner kroner, som skal effektueres i år. Da administrationschef Niels Damgaard Hansen i sidste måned annoncerede besparelsen, lod han samtidig forstå, at 12-15 ansatte risikerede at blive afskediget inden årets udgang.

Fire frivillige fratrædelser og en seniorordning

Siden har de ansatte frem til onsdag i sidste uge haft mulighed for at indgå en frivillig fratrædelse eller en seniorordning. 4 ansatte, heraf 2 fuldtidsansatte og 2 deltidsansatte, er endt med at anmode om en frivillig fratrædelse, mens en enkelt ansat har anmodet om en seniorordning.

Ledelsen har accepteret de nævnte anmodninger, men trods det er det endnu for tidligt for administrationschefen at sætte tal på, hvor mange der skal afskediges for at nå målet om millionbesparelsen i år.

Realistisk, at det bliver under ti

”De, der har søgt en frivillig ordning, har meldt tilbage i sidste øjeblik, og derfor kan jeg endnu ikke sige, hvor meget der endnu skal spares, da vi lige skal have et overblik. Men mit mål har hele tiden været, at vi kom ned på et etcifret antal afskedigelser, og som det ser ud nu, er det realistisk, at antallet bliver under 10,” siger Niels Damgaard Hansen.

Administrationschef Niels Damgaard Hansen, Science and Technologi. Foto: AU Foto.

De ansatte, som ledelsen i administrationscentret på ST påtænker at afskedige, vil få besked 2. november. Ledelsen træffer den endelige beslutning i perioden 17.-24. november, og de ansatte, som mister deres arbejde, får endelig besked 28. november.

Klarer det meste ved naturlig afgang fremadrettet

Niels Damgaard Hansen forventer, at den samlede besparelse på 7,5 millioner kroner, som gennemføres i år, bringer administrationscentret gennem både 2018 og 2019 uden yderligere afskedigelser som følge af besparelser.

Han ser heller ikke for sig, at han skal ud i en stor afskedigelsesrunde igen trods en årlig besparelse i administrationscentret på 2,5 millioner kroner i både 2020 og 2021.

”Jeg forventer helt oprigtigt, at vi klarer det meste med naturlig afgang,” siger Niels Damgaard Hansen.

Syv frivillig fratrædelser, tre som del af senioraftale

I dag, tirsdag, var det administrationschef på Health, Steen Harrit Jakobsens, tur til at komme med en status i forhold til besparelserne på det sundhedsvidenskabelige fakultet. Besparelser, som også lyder på 7,5 millioner kroner.

Også de ansatte på Health havde frist onsdag i sidste uge i forhold til at søge om en fratrædelses- eller seniorordning.

”Vi har indgået i alt 7 aftaler om frivillig fratrædelse. 3 af dem er som led i en senioraftale. Desuden har vi nedlagt 1 stilling, 1 medarbejder er omplaceret, og 1 medarbejder har ønsket at gå ned i tid. Sidst har vi fundet besparelser på driften på cirka 100.000 kroner, og tilbage står, at i alt 3 medarbejdere i administrationscentret påtænkes afskediget,” fortæller Steen Harrit Jakobsen.

Administrationschef Steen Harrit Jakobsen, Health. Foto: AU Foto.

Går i gang nu

Administrationschefen går allerede i denne uge i gang med at finde ud af, hvor han vil finde de sidste besparelser, som altså kommer til at koste 3 ansatte deres arbejde. De 3 ansatte, som ledelsen påtænker at afskedige, får besked 2. november, og 28. november får de den endelige besked.

Som situationen ser ud lige nu, forventer Steen Harrit Jakobsen ikke flere afskedigelser som følge af besparelser i perioden til og med 2021.

”Jeg har forsøgt at finde en balance med de nuværende besparelser, der betyder, at vi ikke skal ud i sådan en runde igen. Så vi kommer ikke ud i yderligere afskedigelser på grund af besparelser. Jeg kan selvfølgelig ikke helt garantere det, da jeg ikke er herre over de ydre omstændigheder.”