7.113 ansøgere har fået tilbudt en studieplads på AU

Natten til torsdag fik over 7.000 kommende studerende at vide, om de er optaget på en uddannelse på Aarhus Universitet. Det er stort set det samme antal som før corona, dog med færre optagne studerende inden for sprogfagene, mens flere er optaget på IT- og ingeniøruddannelserne.

Fakta om årets optag

7.113 ansøgere har fået tilbudt en studieplads på AU. I 2019 (før corona) var tallet 7.139.

Arts: 1.922 tilbud om optagelse: Ni procent færre end i 2019

Aarhus BSS: 2.395 tilbud om optagelse: Én procent færre end i 2019

Natural Sciences: 803 tilbud om optagelse: To procent færre end i 2019

Health: 878 tilbud om optagelse: Én procent mere end i 2019

Technical Sciences: 1.115 tilbud om optagelse: 19 procent flere end i 2019

Ved midnat natten til torsdag tikkede der tilbud om optag ind hos tusindvis af kommende studerende landet over. I alt har 7.113 ansøgere fået tilbud om at blive optaget på en uddannelse på Aarhus Universitet. Det er stort set status quo i forhold til 2019 - året før coronapandemien fik søgningen til uddannelser til at stige markant landet over. Men selvom kun 26 færre ansøgere får tilbudt en studieplads i år, sammenlignet med før corona, er der dog forskelle på tværs af studier af fakultetet og studier. Blandt andet er der en tilbagegang i antallet af optagne studerende på fakultetet Arts, mens der er fremgang på fakultetet Faculty of Technical Sciences.

Sprogfagene taber pladser

Overordnet mister Arts 180 pladser sammenlignet med 2019. Størstedelen af de pladser skal findes på sprogfagene. Samtlige sprogfag, pånær Japanstudier, oplever igen i år nedgang i antallet af optagne studerende. Hårdest er det gået ud over Arabisk og Islamstudier, der i 2019 optog 38 studerende, men som i år kun har tilbudt studiepladser til 11 studerende. Prorektor ved Aarhus Universitet, Berit Eika, udtaler i en pressemeddelelse fra AU:

”Tilbagegangen gælder også vores miljøer i f.eks tysk, spansk og fransk. Her melder både den offentlige og den private sektor, at de ser ind i en rekrutteringsudfordring i de kommende år, så det er virkelig bekymrende. Derudover mener jeg også, at det på et åndeligt og kulturelt niveau er et tab, hvis vi ikke formår at styrke danske unges interesse for sprog og områdestudier.”

Dog er der sket en fremgang på Medievidenskab på 41procent, hvilket sammen med international virksomhedskommunikation i engelsk (begge uddannelser har tilbudt 120 studerende optag, red.) gør uddannelsen til den andenstørste på Arts næst efter uddannelsesvidenskab i Aarhus, hvor 130 studerende er tilbudt optag.

Satsning på Tech-uddannelserne giver pote

Aarhus Universitet har i en årrække haft som målsætning at øge udbuddet af Tech-uddannelser, blandt andet på ingeniørområdet. Det afspejler sig nu i tallene. Sammenlignet med 2019 har 175 flere studerende fået tilbudt en plads. Pladserne er at finde ved IT- og ingeniøruddannelserne:

”I forhold til 2019 ser vi en samlet fremgang på 19 procent på vores it-uddannelser, og 14 procent for ingeniørområdet. Det er fagmiljøer, som vi har arbejdet målrettet på at styrke igennem flere år, og det er glædeligt, at interessen også spirer hos ansøgerne”, udtaler Berit Eika i en pressemeddelse fra AU.

Diplomingeniøruddannelsen i Softwareteknologi står for den største fremgang med 89 flere pladser end i 2019.

BSS, Health og Natural Sciences ligger stabilt

Selvom der ikke er de store forandringer i optaget på BSS, Health og Natural Sciences, har der været en fremgang på 41procent for Economics and Business administration på BSS, men tilbagegang for to uddannelser i Herning; Forretningsudvikling på - 60 procent og Almen erhvervsøkonomi på -46 procent.

Højeste karakterkrav på Aarhus Universitet:

1. Cognitive Science: 10,6
  2. Psykologi: 10,5
  3. Medicin: 10,2
  4. Odontologi: 10,2
  5. Antropologi: 9,7
  6. Molekylær medicin: 9,6
  7. Statskundskab: 9,2
  8. Medievidenskab: 9
  9. Jura: 8,7
    Politik og økonomi: 8,7
    Folkesundhedsvidenskab 8,7
  10. Litteraturhistorie: 8,6
    Æstetik og Kultur: 8,6
    Tandpleje: 8,6

Kilde AU.

Fik du ikke en plads?

Det er fortsat muligt at blive optaget på en uddannelse på AU, for flere uddannelser har ledige pladser. Uddannelser med ledige pladser kan du stadig nå at søge indtil den 3. august. Læs mere om adgangskrav her.

Listen over uddannelser med ledige pladser (pr. 28. juli 2022):

Arts

Arabisk og islamstudier

Brasilianske studier

Fransk sprog, litteratur og kultur

Indien- og Sydasien studier

Kinastudier

Klassisk filologi

Musikvidenskab

Ruslandsstudier

Spansk og spanskamerikansk sprog, litteratur og sprog

Tysk sprog, litteratur og kultur