Aarhus Universitets Forskningsfond uddeler priser til 5 ph.d.-studerende

Aarhus Universitets Forskningsfond uddeler priser til fem ph.d.-studerende fra Aarhus Universitet – en fra hvert fakultet. Prismodtagerne modtog alle deres ph.d.-grad sidste år og bliver nu hædret med æren og 50.000 kroner for deres forskning.

De fem modtagere af Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-priser 2024, fra venstre: Peter Matzen Berg, Christian T. Elbæk, Paulina Ewa Majchrzak, Johanne Nedergaard og Thomas Daae Stridsland. Foto: Anne Kring/AUFF

For 22. gang uddeler Aarhus Universitets Forskningsfond ph.d.-priser til ph.d.-studerende, som har modtaget deres ph.d.-grad i 2023 og har gjort sig bemærket med 'forskning af enestående høj kvalitet'.

En ph.d-studerende fra hvert af universitetets fem fakulteter modtager en pris, som består af 50.000 kroner. Det er Aarhus Universitets ph.d.-skoler, som indstiller kandidater fra de respektive fakultetet, herefter er det universitetsledelsen og forskningsfonden, som udvælger modtagerne. I år tilfalder hæderen en læge, en erhvervsøkonom, en fysiker, en kognitiv semiotiker og en forsker i klimaforandringer. Det skriver Aarhus Universitets Forskningsfond i en nyhed.

Ph.d. Peder Matzen Berg fra Health får prisen for sin forskning i nyrernes udskillelse af base. Han har blandt andet været med til at udvikle en ny testmetode sammen med læger fra Aarhus Universitetshospital. Metoden kan blandt andet anvendes på patienter med cystisk fibrose til at anslå, hvor svært patienterne er ramt af sygdommen og hvordan de vil respondere på behandling. Peder Matzen Berg er nu postdoc ved Institut for Biomedicin.

Ph.d. Christian Truelsen Elbæk fra Aarhus BSS kobler i sin forskning økonomi med psykologi, idet han har undersøgt, hvordan oplevelsen af ressourceknaphed og økonomisk ulighed påvirker menneskers moralske beslutningstagning. Christian Truelsen Elbæk er nu adjunkt ved Institut for Virksomhedsledelse.

Paulina Ewa Majchrza fra Faculty of Natural Sciences har brugt nanoteknologi til at udvikle nye metoder, som blandt andet kan bruges til at udvikle todimensionelle kvantematerialer. Pauline Ewa Majchrza er nu postdoc ved Stanford University i Californien.

Ph.d. Johanne Sofie Krog Nedergård fra Arts forsker inden for kognitionsvidenskaben og har i sit projekt undersøgt, hvad det vil sige at mangle en indre stemme. Et felt, hun sammen med sin amerikanske kollega er blandt de første til at undersøge feltet, som kaldes anendofasi. Johanne Sofie Krog Nedergård er nu postdoc ved Københavns Universitet.

Ph.d.Thomas Daae Stridsland fra Faculty of Technical Sciences har i sit ph.d.-projekt beskæftiget sig med klimaregnskaber, herunder hvilken rolle det spiller for universiteter at kunne dokumentere, hvordan de arbejder med klimaspørgsmål. Thomas Daae Stridsland er nu postdoc ved Københavns Universitet.

Priserne overrækkes ved en prisuddeling i Aarhus Universitets aula 29. maj, hvor Victor Albeck-prisen også uddeles.