Aarhus Universitetsforlag vil bringe forskning og viden ud til den brede befolkning med digitalt nyhedsmedie, hvor der er plads til nuancer

Aarhus Universitetsforlag lancerer til efteråret det forskningsbaserede nyhedsmedie Vid&Sans. Mediet skal favne en bred målgruppe – både i forhold til geografi og uddannelsesniveau. Og det skal give forskerne en platform, hvor de kan udtrykke sig nuanceret. En platform, hvor de ikke ufrivilligt bliver involveret i konflikt og polemik.

Aarhus Universitetsforlag. Foto: Martin Kousholt

Vid&Sans:

  • Udkommer efter planen til oktober.
  • Udgiver tre digitale artikler om ugen.
  • Besvarer aktuelle spørgsmål, som borgerne er optaget af, ved hjælp af viden fra forskere.
  • Kræver abonnement.

Styregruppen bag Vid&Sans:

  • Sten Tiedemann, rektor for Folkeuniversitetet
  • Maja Horst, professor på DTU
  • Anne-Marie Dohm, administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør for Radio4
  • Per Westergård, bestyrelsesnæstformand i Jysk Fynske Medier
  • Ulrik Haagerup, administrerende direktør for Constructive Institute
  • Anne Engedal, administrerende direktør for Videnslyd

Alle i styregruppen deltager som privatpersoner – uden tilknytning til deres daglige ansættelse.

Aarhus Universitetsforlags nyeste skud på stammen hedder Vid&Sans og er et forskningsbaseret, digitalt nyhedsmedie.

Ifølge forlagsdirektør ved Aarhus Universitetsforlag, Carsten Fenger-Grøndahl, skal mediet aktualisere forskning og viden fra universitetet. Og forskerne skal på baggrund af deres viden nuancere den samfundsmæssige dagsorden. Mediet behandler det, den brede befolkning i deres dagligdag grunder over, og de problematikker, der er oppe at vende i tiden. Forskningen skal være nærværende og nuancere debatten.

Aarhus Universitetsforlag formidler allerede forskning til et bredt publikum. Udover det kommende medie Vid&Sans udgiver forlaget 89 bogserier, heriblandt den kendte populærvidenskabelige serie ’Tænkepauser’, hvor forskere på 60 sider formidler viden om alt fra myrer til tillid. Formidlet letforståeligt. I samarbejde med Folkeuniversitetet sender Aarhus Universitetsforlag på Radio4 i et program, der hedder Videnslyd.

EVALUERING AF OMNIBUS: Deltag i spørgeskemaundersøgelsen

Ligesom med ovenstående formater vil Aarhus Universitetsforlag med Vid&Sans nå ud til en bredere målgruppe end blot forskere.

”Det er en afgrænset målgruppe, som køber bøger hos boghandleren og læser dem. Mange flere bruger elektroniske medier. Uanset hvordan man vender og drejer det, er bøger et eksklusivt produkt. Vi vil have så bred en målgruppe og nå ud til så mange som overhovedet muligt med viden fra universitetsverdenen,” siger Carsten Fenger-Grøndahl, der er direktør ved Aarhus Universitetsforlag.

Bred interesse for forskningsbaserede nyheder

I foråret satte Aarhus Universitetsforlag en forundersøgelse i gang. Undersøgelsen viste, hvor interesseret den danske befolkning er i et digitalt, forskningsbaseret nyhedsmedie.

”Interessen er rigtig bred, og den er ikke kun et storbyfænomen,” siger Carsten Fenger-Grøndahl ud fra undersøgelsen og fortsætter:

”Folk fra hele Danmark viser interesse. Interessen strækker sig også på tværs af køn og uddannelse og alder. Det er altså ikke kun akademikere, som synes, et forskningsbaseret nyhedsmedie kunne være spændende. Det er alle mulige danskere.”

Målet, siger forlagsdirektøren, er ikke nødvendigvis at få Weekendavisens læsere til at opsige deres abonnement og vælge Vid&Sans i stedet, men derimod at få forskernes viden ud til nogen, som den normalt ikke ville nå ud til.

”Det er måske det mere end noget andet, der giver os drive og motivation. At vi kan ramme så bredt,” fortæller Carsten Fenger-Grøndahl.

Nuancerne er nødvendige

De spørgsmål, som i forskningsverdenen endnu er uopklarede, vil der være plads til på Vid&Sans. Det er en tilgang til nyheder, som også er fremherskende i mediet Zetland. Helhedsbilledet, og hvad selv forskere undrer sig over, er ifølge Carsten Fenger-Grøndahl med til at invitere læserne til at stille deres egne spørgsmål, invitere læseren til at have en mening om, hvad der er vigtigt, og hvad der optager dem.

”At forskerne får en platform, hvor de kan formulere deres viden nuanceret, er en af de ting, der gør mediet unikt,” fortæller Carsten Fenger-Grøndahl, og fortsætter:

”Vid&Sans skal give forskerne mulighed for at folde deres perspektiv ud. Det er vigtigt, at forskerne kommer til orde på deres egne præmisser. Det er min erfaring efter samtaler med forskere, at mange af dem føler sig utrygge ved at deltage i medierne, fordi de tit bliver overraskede over præmissen bagefter. De skal være helt trygge ved, at de ikke bliver spændt for en eller anden vogn, og at de ikke deltager i en eller anden konflikt eller taler ind i en personsag eller noget Christiansborg-fnidder,” fortæller Carsten Fenger-Grøndahl.

Vil udelukkende bruge forskere som kilder 

Søren Schultz Jørgensen, chefredaktør på Vid&Sans. Foto: Aarhus Universitetsforlag

Den redaktionelle linje får nyudnævnt chefredaktør Søren Schultz Jørgensen ansvaret for at udstikke. Han er mediesociolog (ph.d.), journalist og indehaver af virksomheden Kontrabande. Søren Schultz Jørgensen har været involveret i det analyse- og udviklingsarbejde, der ligger til grund for forlagets beslutning om at lancere et forskningsbaseret nyhedsmedie.

"Vi vil levere dybe nyheder. Det er ikke nyheder, som vi kender fra klassisk nyhedsjournalistik, men derimod svar, perspektiv og nuancer på spørgsmål, som er vigtige lige nu. Jeg arbejder med en linje, som er: Forstå verden nu," fortæller Søren Schultz Jørgensen.  

På spørgsmålet om, hvordan Vid&Sans vil adskille sig fra andre nyhedsmedier, svarer han: 

"Ved det, at mediet alene betragter verden med forskningsmæssige nuancer og forklaringer. Men vi vender samtidig den klassiske forskningsformidling om. Vores fokus tager ikke afsæt i, at ny forskning viser det og det. Vores afsæt er, at en ny udvikling i samfundet gør det nødvendigt at spørge: Hvad er forklaringen på den udvikling?" siger Søren Schultz Jørgensen.

Mediet vil alene trække på forskere som sine kilder. Derfor understreger Søren Schultz Jørgensen ligesom Carsten Fenger-Grøndahl vigtigheden af at få skabt en god relation til forskerne.

"I de kommende måneder vil vi række ud til forskerne og fortælle om mediet. For vi har brug for dem, uden forskere kan vi ikke indfri ambitionen."

Journalister og forskere skal arbejde sammen

Den nye chefredaktør vil ikke bare bruge forskerne som kilder til nyhedsjournalistik. Han vil gå skridtet videre og lade journalist og forsker skabe nyhederne sammen.

"Det er en anden ting, vi vil gøre radikalt anderledes end på øvrige medier. Vi vil prøve at se, om det kan lade sig gøre at få forskere og formidlere til at formidle sammen, selvom det åbner nye spørgsmål i forhold til afsenderforhold og uafhængighed. Mange forskere er nervøse for overvinkling af deres budskaber eller for overfladisk behandling. Og de er irriterede over at blive klippet ned, vinklet og sat ind i bestemte kontekster. Her vil vi skabe et safe space for forskerne," siger Søren Schultz Jørgensen.

Det er en ret afsenderorienteret tilgang til journalistikken. Hvad får læserne ud af det?

"Forhåbentlig en mere nuanceret, åben og reflekteret type indhold, som samtidig skal være folkelig, enkel og appellerende. Det er klart, at vi ikke kun skal bringe tunge, kroniklignende tekster. Vi vil også bringe let stof, lyd og infografik," siger Søren Schultz Jørgensen, der betragter Vid&Sans som en ny tids folkeoplysning.

"Og det er vigtigt for mig at sige, at vi ikke er i konkurrence med de virkelig gode medier, der allerede leverer god journalistik om forskning og viden. Men der er for os at se et lille felt, som endnu ikke er dækket. Vi vil højne folkeoplysningen med et specifikt fokus på forskningen."

Korrekturlæst af Charlotte Boel

Vid&Sans:

  • Udkommer efter planen til oktober.
  • Udgiver tre digitale artikler om ugen.
  • Besvarer aktuelle spørgsmål, som borgerne er optaget af, ved hjælp af viden fra forskere.
  • Kræver abonnement.

Styregruppen bag Vid&Sans:

  • Sten Tiedemann, rektor ved Folkeuniversitetet
  • Maja Horst, professor ved DTU
  • Anne-Marie Dohm, administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør ved Radio4
  • Per Westergård, bestyrelsesnæstformand i Jysk Fynske Medier
  • Ulrik Haagerup, administrerende direktør ved Constructive Institute
  • Anne Engedal, administrerende direktør ved Videnslyd

Alle i styregruppen deltager som privatpersoner – uden tilknytning til deres daglige ansættelse.