Forskningsmediet Vid&Sans er udfordret på økonomien og fyrer seks medarbejdere

Knap to uger inden Vid&Sans’ etableringsstøtte slap op, trak en afgørende samarbejdspartner sig fra den aftale, der skulle sikre mediets videre overlevelse. Det bragte mediet i store økonomiske vanskeligheder, og seks medarbejdere er siden blevet fyret. Afgående forlagsdirektør håber dog at søsætte ny forretningsmodel, så opsigelserne kan trækkes tilbage.

Foto: Aarhus Universitetsforlag

Tilbage i december 2022 trak et af landets store mediehuse sig fra en aftale med Aarhus Universitetsforlag, som skulle have været afgørende for det forskningsbaserede medie Vid&Sans’ fremtid. Beslutningen trak tæppet væk under mediets økonomi, for den nu ikke længere aktuelle samarbejdspartner skulle blandt andet have stået for at løfte mediets digitale salgs- og marketingstrategi. Vid&Sans har siden sin fødsel i 2021 været finansieret gennem en kombination af etableringsstøtte og abonnementsindtægter. Mediet udgives af Aarhus Universitetsforlag, og ifølge den afgående administrerende direktør for forlaget, Carsten Fenger-Grøndahl, har særligt abonnementsdelen været en tung opgave, som mediet ikke har kunnet løfte alene:

”Den model (abonnementsmodellen, red.) var afhængig af, at vi fik en mediepartner med, som havde musklerne og den nødvendige viden inden for drift og udvikling af abonnementsforretning. Det er jo nærmest en videnskab i sig selv. Vi har aldrig haft planer om at opbygge en kommerciel afdeling med de digitale kompetencer, som skal til,” siger han.

Konsekvensen har været, at Aarhus Universitetsforlag har fritstillet samtlige fastansatte medarbejdere ved Vid&Sans pr. 1. maj 2023.

Dog håber Carsten Fenger-Grøndahl, at en ny forretningsmodel falder endeligt på plads inden den dato, så opsigelse af medarbejderne kan trækkes tilbage.

Håber på ny model med fondsstøtte og gratis indhold

For der er en ny forretningsmodel i støbeskeen. Ifølge Carsten Fenger-Grøndahl er der tale om en femårig plan, hvor abonnementssalget droppes til fordel for finansiering gennem fondsmidler:

”Ønskescenariet er, at vi får et større millionbeløb fra fonde, så vi kan gøre indholdet gratis i en årrække. Dermed har vi god tid til at udvikle en anden model, hvor vi så heller ikke skal være så afhængige af at være finansieret af fonde fremover. For nu håber vi, det kan give noget ro på til at tænke ind i en mere langvarig og bæredygtig model,” siger han.

Hvis alt går, som det skal, og fondsmidlerne kan hives hjem, kan Vid&Sans’ læsere altså fremover nyde godt af gratis og frit tilgængeligt indhold med forskningen i fokus. Og ifølge Carsten Fenger-Grøndahl er det kun et plus:

”Helt idealistisk set er det jo en plan A at kunne levere frit tilgængeligt indhold. Vi synes jo, det er et produkt, der mangler ude i mediebilledet. Vi har undersøgelser, der viser, at folk oplever nyhedsmedierne som meget sensationsprægede og kortsigtede. Så at bringe forskningens dybde, nuancer, løsninger og bredere perspektiver ind i mediebilledet har for os en demokratisk vigtighed,” fastslår han.

Forlagsdirektøren har fået nyt job

Den femårige plan er dog ikke på plads endnu, da der endnu ikke er sikret de nødvendige fondsmidler, for at forretningsmodellen kan blive en realitet. Det ærgrer Carsten Fenger-Grøndahl, der ikke har mange dage tilbage som direktør for Universitetsforlaget. Han tiltræder pr. 1. april som rektor på Folkeuniversitetet i København og fratræder derfor sin stilling som direktør gennem de seneste ti år:

”Det ville være dejligt, at det hele på Vid&Sans var faldet på plads, og at jeg kunne følge det helt til dørs. Det bliver helt ekstremt svært at sige farvel til forlaget og til Aarhus Universitet. Det har været mit eneste ’rigtige’ job, og jeg har altid haft en stor veneration for AU og Aarhus by generelt,” fortæller han.

At Vid&Sans i værste scenarie skulle gå hen og lukke, ser Carsten Fenger-Grøndahl dog ikke som en realistisk mulighed, understreger han.

Fra 1. april er mediets chefredaktør, Anne Engedal, blevet konstitueret som administrerende direktør for Aarhus Universitetsforlag. Ansvaret for at drive mediet videre og få iværksat en ny og sund forretningsmodel hviler derfor fremover på hendes skuldre. Anne Engedal er desuden leder af produktionsselskabet Videnslyd, som er stiftet af Aarhus Universitetsforlag og Folkeuniversitetet.

Korrekturlæst af Charlotte Boel