Analysepanel er trukket i arbejdstøjet

Det analysepanel, som i samarbejde med universitetsledelsen skal udstikke rammerne for en intern problemanalyse som opfølgning på den faglige udviklingsproces, er nu trukket i arbejdstøjet. Panelet er snart klar til at spille bolden videre til ekspertgruppen, som skal stå for selve analysen.

Jørn Flohr Nielsen, formand for analysepanelet. Foto: Privat
Torben M. Andersen, formand for ekspertgruppen. Foto: Privat

Analysepanelets medlemmer er udpeget af de fire akademiske råd, de studerende, hovedsamarbejdsudvalget og administrationen. Panelets første opgave var i samspil med universitetsledelsen at beslutte, hvem der skal sidde i den ekspertgruppe, der skal udføre selve problemanalysen.

”Det, vi har lagt vægt på, er, at ekspertgruppen kommer til at bestå af professorer, der også har den nødvendige indsigt i universitetets organisationsforhold,” siger Jørn Flohr Nielsen, der er formand for analysepanelet og selv er professor i organisation.

Tre ud af fem medlemmer er fra BSS

Som formand for ekspertgruppen faldt valget på økonomiprofessor Torben M. Andersen, der tidligere har været formand for Skatte- og Velfærdskommissionen. Af de i alt fem medlemmer i ekspertgruppen kommer tre fra BSS, mens en enkelt er fra Arts, og en er fra administrationen på Health. Den fordeling er fundet acceptabel opgavens karakter taget i betragtning, siger Jørn Flohr Nielsen.

”Der er jo lidt teknik forbundet med en sådan undersøgelse, og her kan mange fra BSS bidrage, for eksempel de to professorer fra statskundskab, der forsker i offentlig organisation og ledelse. Men ekspertgruppen kan også inddrage ekspertise fra andre områder, og analysen skal have klangbund i hele organisationen,” understreger han.

”For analysepanelet er det afgørende, at ekspertgruppen kommer bredt ud på institutterne i dækningen af problemerne,” siger Jørn Flohr Nielsen.

Kommissorium klar til februar

En anden og vigtig opgave for analysepanelet er at forfatte kommissoriet, der udgør det formelle opdrag for analysen, igen i samarbejde med universitetsledelsen. Det arbejde er i fuld gang nu, og kommissoriet skal efter planen ligge klar 17. februar. På forhånd har universitetsledelsen peget på tre centrale temaer for analysen: den administrative understøttelse af institutterne, organiseringen af hovedområdernes faglige miljøer samt nærværende og inddragende ledelse.

Når det er på plads, kommer ekspertgruppen for alvor på banen. Om den opgave, der venter forude, siger formand for ekspertgruppen Torben M. Andersen:

”Det er en stor og vigtig opgave. Vi kommer til at se på spørgsmål knyttet til AU’s organisation og ledelse samt det administrative område. Vi skal se på effekten af og evaluere de ændringer, som AU har været igennem, og identificere hovedproblemerne. På den baggrund leverer vi et uafhængigt input til ledelsen, som den kan agere på,” siger han og tilføjer:

”Eller så uafhængigt, som det kan blive, når alle i ekspertpanelet er ansat på AU. Men vi er uafhængige på den måde, at vi ikke har været involveret i ledelsesbeslutningerne, og vi har metodefrihed til at løse opgaven.”

Tæt samspil

Analysepanelet kan i løbet af analysearbejdet fungere som sparringspartner for panelet, forventer Jørn Flohr Nielsen.

”Når ekspertgruppen går i gang med sit arbejde, kan analysepanelet stadig bidrage løbende. Panelet har jo en legitimitet i kraft af, at vi er udpeget direkte af de miljøer, der er berørt af små eller store problemer. Samtidig kan vi også være med til at pege på relevant ekspertise og kontakter fra de respektive hovedområder.”

Torben M. Andersen er enig.

”Vi har en vigtig sparringspartner i analysepanelet, som har en bredere sammensætning, end vi har. Så den kontakt lægger vi vægt på. Og vi vil også sørge for at komme ud til medarbejderne, de skal kunne se sig selv i processen. Præcis hvordan, har vi endnu ikke lagt os fast på, men det kunne jo for eksempel være i form af en spørgeskemaundersøgelse.”

Ekspertpanelet skal have sin rapport klar i løbet af maj, og om den tidshorisont siger Torben M. Andersen:

”Det er ikke lang tid, men omvendt skal der jo heller ikke gå studiekreds i det. Vi skal frem over banen, det er jo vigtige problemer, som påvirker mange medarbejdere, så man skal heller ikke trække processen ud i en evighed.”

Når ekspertgruppen er klar med sin rapport, får analysepanelet mulighed for at kommentere på den, inden den sendes videre til universitetsledelsen og bestyrelsen. Universitetsledelsen udarbejder herefter et forslag til ændringer, som sendes i høring på universitetet.

Medlemmer af ekspertgruppen

• Torben M. Andersen, professor, Institut for Økonomi, BSS (formand)
  • Jens Blom-Hansen, professor, Institut for Statskundskab, BSS
  • Andreas Roepstorff, professor MSO, Institut for Kultur og Samfund og direktør for Interacting Minds Centre, AR