Omnibus prik

AU-studerendes rumprojekt svæver lige nu i atmosfæren

I over et år har tre studerende fra Aarhus Universitet arbejdet på det studenterdrevne rumprogram HEIMDAL. Onsdag morgen blev ballonen med de studerendes kamera sendt op i atmosfæren fra Europas eneste rumbase i Kiruna, Sverige.

De studerendes kamera blev onsdag formiddag sendt op i atmosfæren fra Den Svenske Rumfartsorganisations affyringsplads i Kiruna i Nordsverige. Foto: Jes Enok Steinmüller

På Europas eneste rumbase i Kiruna i det nordligste Sverige, befinder tre studerende fra Aarhus Universitet sig lige nu. De har onsdag morgen kl. 09.53 dansk tid overværet opsendingen af det hyperspektrale kamera, de har arbejdet på i over et år, og kan i disse timer følge kameraets indsamling af data.

”Når du har sendt noget op i rummet, så kan du ikke fikse det – så skal tingene bare være i orden" (AU)

”Det var meget stort at se ballonen blive pustet op lige foran én. Det var en blanding af stolthed og surrealisme. Jeg er meget overvældet,” fortæller Jes Enok Steinmüller, som er outreach-ansvarlig for projektet, over telefon.

De 11 studerende fra HEIMDAL-projektet mødtes klokken 04.00 lokal tid på Den Svenske Rumfartsorganisations affyringsplads. Ballonen skal i tidsrummet 10.00-15.00 dansk tid svæve fra Kiruna i Sverige til Finland.

Biodiversitet og balloner

HEIMDAL er et ud af flere andre studenterdrevne projekter, som er koblet på ballonen. Holdene kommer blandt andet fra Tyskland, Polen og Italien.

De danske studerende tilføjer et såkaldt hyperspektralt kamera til projektet, som kan fotografere skovarealer i farver, som mennesket ikke kan se. Billederne kan eksempelvis bruges til at analysere biodiversitet.

”Der har været nogle ting, som skulle testes til sidst, men det spøjse er, at dagen i dag bare har gået med at vente. Søndag var alting klar. Siden har vi ventet på, at vejrforholdene blev gode nok til en opsending,” fortæller Jes Enok Steinmüller.

Opsendingen er kulminationen på deres arbejde i HEIMDAL, som i november 2023 blev udvalgt til at deltage i rumprogrammet REXUS/BEXUS. Det Europæiske Rumagentur driver programmet, som skal give studerende mulighed for at arbejde med ballon- og raketopsendinger i praksis.

De studerende bliver i Kiruna til den 7. oktober. Tiden skal bruges på at indsamle data og desuden redde det sidste års hårde arbejde:

”Når ballonen er i Finland, vil ballonen blive skåret fra kameraet over et sikkert sted. En faldskærm bryder så kameraets fald, så en helikopter kan redde så meget af kameraet som muligt, og vigtigst: sikre harddiskene med det indsamlede data,” forklarer Jes Enok Steinmüller. Meget af det indsamlede data bliver løbende sendt til rumstationen og de studerende, men ikke alt.

Jes Enok Steinmüller afslutter:

”Og så skal vi fejre, at vi er kommet godt igennem projektet, og at alt er gået, som det skulle.”

Korrekturlæst af Charlotte Boel