Bestyrelsesmedlemmer uvidende om den dårlige økonomi på AU

Medarbejderrepræsentanter og studenterrepræsentanter i AU’s bestyrelse var helt uforberedte på at skulle tage stilling til en spareplan på 200 millioner kroner. Spareplanen var et akut punkt uden for dagsordenen på det seneste ordinære bestyrelsesmøde 6. november.

Foto: Lars Kruse

Så sent som i september fik AU’s bestyrelse at vide på et seminar på Sandbjerg, at stort set alt var som aftalt med universitetsledelsen. Universitetsledelsen forklarede, at den forventede at komme ud med et underskud på 100 millioner kroner i 2013 i stedet for de 81 millioner, som bestyrelsen havde godkendt. Bestyrelsen tilkendegav efter den melding, at den havde en forventning om, at universitetsledelsen holdt sig inden for det aftalte budget for de næste tre år.

Derfor var medarbejderrepræsentanterne for det videnskabelige personale, lektor Peter Bugge og professor Susanne Bødker, helt uforberedte, da de blev præsenteret for et punkt uden for dagsordenen, som handlede om besparelser på 200 millioner kroner på det seneste ordinære bestyrelsesmøde 6. november.

»Vi blev meget overraskede over at erfare, at vi pludselig skal ud i en så omfattende sparerunde,« siger professor Susanne Bødker.

»Da bestyrelsen så sent som i september var samlet, blev vi præsenteret for et forecast (foreløbigt budget, red.), som ikke viste voldsomt større underskud på budgettet end det, som i forvejen var aftalt med bestyrelsen de kommende år,« fortsætter hun.

Også de studerendes repræsentanter i bestyrelsen var helt uforberedt på det akutte punkt på mødet.

Kandidatstuderende Benjamin Bilde Boelsmand siger:

»Vi var ikke blevet orienteret om noget som helst forud for mødet. Vi fik et bilag med nogle overordnede tal, som vi skulle aflevere igen på mødet, så jeg var ret overrumplet, da jeg intenst lyttede til rektors fremlæggelse.«

Hvorfor beder I ikke om at få punktet behandlet på et ekstraordinært bestyrelsesmøde?

»Det har jeg ingen kommentarer til,« siger Benjamin Bilde Boelsmand. På samme spørgsmål svarer Susanne Bødker:

»Kendsgerningerne var klare. Og for at komme videre skulle vi have mere detaljerede budgetter, som vi ikke kunne få, fordi de endnu ikke er udarbejdet.«

Hvorfor venter I så ikke med at tage stilling til spareplanen, indtil der foreligger mere detaljerede budgetter?

»Jeg vil sige det sådan, at budgettet først skal godkendes 18. december.«

100 plus 100

Spareplanen, som bestyrelsen blev bedt om at bakke op om, er den, som rektor Brian Bech Nielsen fremlagde i Anatomisk Auditorium onsdag 27. november:

Universitetsledelsen vil finde varige besparelser for 100 millioner kroner til at dække underskuddet, så universitetets økonomi kan være i balance fra 2015. Desuden vil den finde besparelser på andre 100 millioner, der skal indgå i de puljer, som universitetsledelsen kan råde over til nye strategiske satsninger.

Peter Bugge og Susanne Bødker ønsker på nuværende tidspunkt ikke at udtale sig om, hvordan de stillede sig til, at nye strategiske satsninger skal finansieres via sparerunden på AU.

»Det spørgsmål vil vi gerne vente med at besvare til bestyrelsesmødet i december,« siger Susanne Bødker.

Benjamin Bilde Boelmand har ingen kommentar, men siger:

»Vi studenterrepræsentanter har ikke opfattelsen af, at vi har godkendt noget budget før 18. december.«

Orienteret af rektor

Bestyrelsesformand Michael Christiansen vil ikke svare på spørgsmål, som relaterer sig til behandlingen af besparelserne på bestyrelsesmødet.

Selv bliver bestyrelsesformanden for første gang løst orienteret om den økonomiske situation midt i oktober af rektor Brian Bech Nielsen.

Rektor orienterer ved samme lejlighed bestyrelsesformanden om, at universitetsledelsen sætter sig sammen for at finde ud af, hvordan sagen skal håndteres.

Hvor overrasket blev du over at høre, hvad Brian Bech Nielsen havde at berette i oktober?

»Jeg vil ikke til at gradbøje min overraskelse, men kan sige, at jeg blev bekymret over størrelsen af tallene. Jeg var bekendt med nødvendigheden af en operation for at skabe balance i budgetterne efter en periode, hvor man med bestyrelsens godkendelse har kørt med underskud på budgetterne for at finansiere den faglige udviklingsproces. Men jeg var ikke bekendt med størrelsen af operationen.«

På et spørgsmål om, hvorvidt bestyrelsesformanden på dette tidspunkt i oktober orienterer nogle fra bestyrelsen, svarer Michael Christiansen:

»Det vil jeg ikke røbe. Det er internt bestyrelsesarbejde.«

Som jeg forstår det, er der ingen bilag til punktet (da det bliver behandlet på bestyrelsesmødet, red.) – ud over nogle overordnede tal på et stykke papir. Hvordan kan bestyrelsen træffe en beslutning på det grundlag?

»Jeg har ingen kommentarer. Det er internt bestyrelsesarbejde.«

Hvordan oplever du medlemmernes reaktion, da I får orienteringen af rektor på bestyrelsesmødet?

»Jeg vil ikke ind på, hvem der siger hvad, og hvem der gør hvad. Det er internt bestyrelsesarbejde.«

Er alle i bestyrelsen enige om at bakke op om universitetsledelsens forslag til omfanget af besparelser på bestyrelsesmødet?

»Vi bliver nødt til at stoppe her.«

Bestyrelsen skal godkende budgettet for 2014 på dets sidste møde i år onsdag 18. december.

AU's bestyrelse

Bestyrelsen er den øverste myndighed på AU. Den består af 11 medlemmer:

Fem af medlemmerne vælges indenfor murene, to medlemmer blandt det videnskabelige personale, et medlem blandt det teknisk-administrative personale og to medlemmer blandt de studerende. Formanden og de øvrige fem medlemmer hentes udenfor murene – for eksempel fra det private erhvervsliv.