Overbudgettering? Manglende rettidig omhu? Eller Begge dele?

At de ansatte nu skal ud i en gennemgribende sparerunde, skyldes begge dele, medgiver rektor Brian Bech Nielsen.

Sidste plads var optaget i Anatomisk Auditorium i Universitetsparken, da rektor Brian Bech Nielsen onsdag 27. november måtte fortælle, at universitetet skal ud i en omfattende sparerunde fra næste år. De ansatte blev præsenteret for en plan om besparelser på 200 millioner kroner. Rektor lagde ikke skjul på, at en konsekvens af det er afskedigelser på tværs af AU. Foto: Lise Balsby
Foto: Lise Balsby

Rektor Brian Bech Nielsen sidder med en kop kaffe på sit kontor sent fredag eftermiddag oven på en uge, hvor han har måttet fortælle de ansatte på universitetet, at et ukendt antal af dem vil blive fyret i en sparerunde først i det nye år.

»Vi begyndte at blive bekymrede i universitetsledelsen, allerede da vi fik de første foreløbige budgetter i september,« siger rektor Brian Bech Nielsen.

Foreløbige budgetter

Som nytiltrådt rektor besluttede han sig for at få et overblik over den økonomiske situation kort efter sin tiltræden, så allerede sidst i august bad Brian Bech Nielsen om at få foreløbige budgetter fra de fire hovedområder.

Samlet dannede de et billede af den økonomiske situation for hele AU. Og det var her, de første dybe rynker begyndte at tegne sig i panden på Brian Bech Nielsen.

Universitetsledelsen satte derfor AU Økonomi til at validere tallene i budgetterne, og midt i oktober stod de med et vue over barske økonomiske realiteter:

»Universitetsledelsen nåede frem til, at der ikke var andet at gøre end at gå gennem et besparelsesscenarie, « siger rektor.

Også pres sidste år

Universitetsledelsen havde allerede sidste år en diskussion med bestyrelsen om den økonomiske situation, som også var anspændt på daværende tidspunkt, blandt andet som følge af finansieringen af den faglige udviklingsproces.

Bestyrelsen gav universitetsledelsen lov til at komme med underskud i 2013 og 2014, men i 2015 forlangte den balance i budgetterne. Og det er dén økonomiske plan, som universitetsledelsen nu måtte sande ikke ville holde uden indgreb.

»Vi har især på et enkelt af hovedområderne haft problemer med økonomirapporteringen fra de enkelte institutter. Men når vi ser på hele hovedområdet, har det ikke været så ringe endda, så det er ikke økonomistyringen som sådan, der har været et problem.«

Brian Bech Nielsen sigter til Arts, der har haft så store vanskeligheder med økonomirapporteringen, at fakultetets økonomifunktion her i efteråret blev lagt ind under BSS.

Dekanerne på Arts og BSS har dog stadig det overordnede ansvar for område.

Ingen valide tal

Når rektor siger ”at det ikke er økonomistyringen som sådan, der har været et problem,” er vi ude i en underdrivelse, det kræver adskillige opslag i Jysk Ordbog for at kunne finde bare lidt mening med.

For helt frem til sensommeren har det været umuligt at få valide tal ud af de it-systemer, som skal understøtte økonomistyringen på flere på af institutterne. Institutledere og mange forskere har for eksempel stået uden ret megen idé om, hvordan det så ud med deres budgetter.

Manglende omhu

Men frem for alt skyldes den nuværende økonomiske situation stagnerende indtægter og mangel på rettidig omhu fra universitetsledelsens side.

»Vi må vedstå os som universitetsledelse, at havde vi bremset op sidste år, havde udfordringen i dag været mindre. Så når vi skal igennem besparelser, kan man vel godt sige, at det har været mangel på rettidig omhu,« siger Brian Bech Nielsen.

Han fortsætter:

»Men med til historien hører også, at vi i universitetsledelsen var særdeles bekymrede for konsekvenserne af større besparelser på det tidspunkt, hvor organisationen stadig var mærket af udviklingsprocessen.«

»Og lad mig så lige tilføje, at det også afhænger af, hvordan hele universitetet har ageret i forhold til at foretage nye ansættelser gennem hele perioden – og i forhold til, om man har fået hevet alle de indtægter ind, som ledelsen med rimelighed kunne forvente. Så begynder vi at se lidt dybere på det, har vi allesammen bidraget til de problemer, vi nu står med. Men der er ingen tvivl om, at det er ledelsens ansvar.«

Prikkerunde

Hvis rektor har været bekymret siden september, var det en følelse, de ansatte kom til at dele med ham, da de sidst i november fik at vide, at de står foran en prikkerunde, som skal effektueres næste år.

Tillidsrepræsentanterne havde forud for rektors tale til de ansatte i Anatomisk Auditorium fået en orientering om situationen på et ekstraordinært møde i Hovedsamarbejdsudvalget (HSU).

Chokerede tillidsrepræsentanter

»Vi blev chokerede, da vi hørte om omfanget af besparelserne. Vi vidste godt, at vi på et tidspunkt skulle til at se på nogle tilpasninger, men vi havde ingen anelse om, at vi ville høre om besparelser på 200 millioner kroner. Vi sad vist alle med én tanke: Hvad foregår der?!« siger Aase Pedersen, der er fællestillidsrepræsentant for TAP’erne.

Fællestillidsrepræsentant for VIP’erne, Per Dahl, uddyber:

»Min umiddelbare reaktion var den, at det var det fuldstændigt modsatte af, hvad vi havde hørt på det sidste møde i HSU før sommerferien.«

Appel til bestyrelsen

Straks efter at have sundet sig gik fællestillidsrepræsentanterne i gang med at analysere den nye situation, og i den kommende tid vil de få travlt med at udarbejde forslag til besparelser for at undgå så mange fyringer som muligt.

I den forbindelse opfordrer fællestillidsrepræsentanterne AU’s bestyrelse til at strække besparelsen over yderligere et år til og med 2016. Og i hvert fald indtil den analysegruppe og det ekspertpanel, som universitetsledelsen netop har nedsat, er kommet med deres kvalificerede bud på, hvor det giver mest mening at ændre på struktureringen af universitetet.

Fuldstændigt beslutningsgrundlag

Lektor Peter Bugge, der er det videnskabelige personales repræsentant i bestyrelsen, har følgende kommentar til fællestillidsrepræsentanternes anmodning til bestyrelsen:

»Jeg forholder mig sådan til den, at jeg går ud fra, at ledelsen lytter til dem og regner igennem, om det er realistisk at gøre som foreslået, så vi får så fuldstændigt et beslutningsgrundlag som muligt 18. december.« Dagen, hvor bestyrelsen skal godkende budgettet for 2014.