Brian Bech Nielsen har tilbudt at træde tilbage som rektor

Rektor Brian Bech Nielsen erkender, at han var med til at træffe lovstridig beslutning om at lade besvarelsen af Informations anmodning om aktindsigt afvente universitetets egen redegørelse af sagen. Han siger dog, at han ikke var vidende om, at beslutningen var ulovlig. Han har på den baggrund tilbudt at trække sig som rektor. Men en enig bestyrelse og den øvrige universitetsledelse har fortsat tillid til rektor.

Rektor Brian Bech Nielsen har tilbudt at trække sig som rektor som følge af sagen, hvor Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har udtrykt alvorlig kritik af Aarhus Universitet. Men både en enig bestyrelse og den øvrige universitetsledelse har fortsat tillid til rektor Brian Bech Nielsen. Arkivoto: Lars Kruse

Opdateret 08.05.21 kl. 14: Mødet, som rektor deltog i, fandt sted i oktober og ikke, som det først fremgik af artiklen, i september.

I en udtalelse på au.dk erkender Aarhus Universitets rektor Brian Bech Nielsen, at han var med på det møde i oktober 2019, hvor der blev truffet beslutning om at lade besvarelsen af fem anmodninger om aktindsigt fra dagbladet Information afvente offentliggørelsen af resultatet af universitetets egen redegørelse af sagen.

En beslutning, der er i strid med Miljøoplysningsloven, hvori der står, at en anmodning om aktindsigt skal besvares hurtigst muligt.

Desuden dækkede AU efterfølgende over beslutningen i to udtalelser til tilsynsmyndigheden, Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. For de to forhold har Aarhus Universitet netop modtaget en alvorlig kritik fra styrelsen, som kalder universitetets ageren i sagen for 'særdeles kritisabel'.

LÆS OGSÅ: Aarhus Universitet får alvorlig kritik fra styrelse: Tilbageholdt dokumenter og afgav falsk forklaring

Rektor fastholder dog i udtalelsen, at han ikke var vidende om, at beslutningen var lovstridig – og at det faktum heller ikke fremgik på mødet.

”Uagtet jeg ikke var vidende om, at beslutningen var lovstridig, må jeg erkende, at jeg har været med til at træffe den. Jeg har som konsekvens heraf straks informeret formanden for Aarhus Universitets bestyrelse og tilbudt at fratræde min stilling. Jeg anser det for afgørende, at der står respekt omkring Aarhus Universitet og dets rektor,” siger Brian Bech Nielsen i udtalelsen.

Fortsat tillid til Brian Bech Nielsen som rektor

Bestyrelsen har på et hastemøde drøftet sagen, og en enig bestyrelse har fortsat tillid til Brian Bech Nielsen som rektor ved Aarhus Universitet. Aarhus Universitets bestyrelsesformand Connie Hedegaard siger i udtalelsen, at bestyrelsen ikke har grund til at tro, at Brian Bech Nielsen har været informeret om, at beslutningen var lovstridig.

“Derfor rokker sagen ikke ved vores tillid til rektor og den stærke retning, han har sat for AU. Tværtimod forestår der et vigtigt arbejde med at ændre kulturen på AU, så det ikke er den slags møgsager, men AU’s positive bidrag til det danske samfund, der er i fokus. Det arbejde ved vi er i gode hænder hos Brian Bech Nielsen”, siger Connie Hedegaard.

Også den øvrige del af universitetsledelsen har ifølge udtalelsen udtrykt sin fulde støtte til rektor.

Omnibus følger op med et interview med bestyrelsesformand Connie Hedegaard.