Campus-guide Herning: Semesterfest med naboerne fra VIA, stillerum på biblioteket og let adgang til underviserne

Der går knap 1.200 studerende på AU’s campus i Herning, og miljøet er internationalt. Jesper Bjørn Schlæger læser HA i Erhvervsøkonomi og er desuden tutor og præsident for Student Activity Association. Han deler her sine bedste tips til studerende på campus i Herning.

For 14 år siden fusionerede Handels- og Ingeniørhøjskolen med Aarhus Universitet og har i dag til huse i de hvide Henning Larsen-tegnede bygninger i Birk. Foto: Anders Trærup/AU Foto
Jesper Bjørn Schlæger har både undervisning i Aarhus og Herning. Foto: Privat

Jesper Bjørn Schlæger er tutor, præsident i Student Activity Association og læser HA Erhvervsøkonomi på femte semester.

Her finder du billig kaffe eller frokost:

”Jeg drikker ikke selv kaffe, så der kommer jeg til kort. Rygtet siger dog, at kantinen på campus og også biblioteket i Herning har ret god kaffe. Kantinen på Birk Campus har et fornuftigt, varieret sortiment til hæderlige priser. ”

Her finder du billige øl:

”Der er to must-know steder på campus; nemlig fredagsbaren, der ligger i forbindelse med kantinen, og Studenterhuset som ligger midt i boligområdet i Birk. Begge steder drives af studerende og leverer både studievenlige priser og fede aktiviteter. Festerne på campus er typisk arrangeret af enten Fredagsbaren (SAA) eller Studenterhuset.

Desuden har Herning et glimrende og varieret natteliv, når vi ikke lige er pandemiramte.”

LÆS OGSÅ: Campus-guide Aarhus: Drik øl i fredagsbaren i stedet for ved åen, og udforsk universitetets afkroge

Hvor følger jeg med i, hvad der sker på campus?:

”Vi bruger Facebook meget aktivt til at fortælle om arrangementer eller andet relevant. Hvilke man som studerende bør følge varierer efter det valgte studie, men gode bud er:

Der er en del flere, og den nye studerendes intro-tutorer vil fortælle om de vigtigste.”

Det bedste sted til at læse og skrive:

”I Herning er der en tendens til, at alle steder kan bruges som arbejdsplads. Nogle foretrækker at kunne tale sammen og vælger derfor kantinen, en studiecelle eller et bord på en af gangene, mens andre søger ind på biblioteket, som bagerst er indrettet som stillerum. Derudover er der muligheder for at sætte sig i kontorfællesskabet Innovatorium på den anden side af vejen.”

Disse arrangementer må du ikke gå glip af:

”Hvert semester afholdes semesterfest i Studenterhuset for AU- og VIA-studerende (vores nabo). Festerne er som udgangspunkt arrangeret af SAA, og er dertil et samarbejde med Fredagsbaren og Studenterhuset.

Herudover er der masser af fester, Excel-kurser, filmaftener (storskærm i auditoriet) og meget mere.”

SE OGSÅ: Studiestartssite 2020

Dit studieliv bliver ikke komplet uden:

”...det stærke internationale sammenhold på campus, den nemme adgang til undervisere, ledelse med videre, og de mange glade ansigter hver dag.”

Et sidste godt råd:

”Uanset hvor dine styrker og kræfter ligger, så engagér dig i din studietid. Om det er som eventmager, bartender, tutor eller som aktiv i en af de vigtige foreninger, så find et sted, hvor du kan være med og gøre en forskel for andre studerende – også for dig selv.”