Campusguide - Herning: Studenterhus i centrum, billig frokost og mængderabat på kaffe

AU’s campusområde strækker sig ud over Universitetsparkens grænser og helt til Herning, hvor cirka 1200 studerende har deres daglige gang. Men hvor finder man den billigste øl, den bedste kaffe og den fedeste fest på universitetets midtjyske forpost? To studerende deler deres bedste tips.

Campus i Herning byder på masser af fede studieaktiviteter. Foto: Anders Trærup/AU Kommunikation
Alexander Weinreich Bonde er en af de studerende, der har sin daglige gang på campus i Herning. Foto: Privat.

Julie Sofie Clausen, læser strategi, organisation og ledelse på 1. semester af kandidaten

Alexander Weinreich Bonde, læser Cand.merc., 1. semester af kandidaten.

Her finder man billig frokost og kaffe i nærheden:

Alexander Weinreich Bonde: ”Man kan gå ned i Herningcentret og spise på Karma, hvor der er rigtig billig frokost. For eksempel er der frokosttilbud, hvor man kan spise for 60 kr. Hvis man ønsker sig en kop kaffe, kan man komme forbi Studenterhuset, som ligger midt på Campus.”

Julie Sofie Clausen: ”Der er ikke mange muligheder i Birk, (som er en bygning på campus med små opstartsvirksomheder, red.), for frokost og kaffe, men kaffe og frokost kan købes i kantinen på AU, eller i Innovatoriumet på den anden siden af vejen. Kaffe kan købes billigere, hvis man køber på kande. Ellers er det på jernhesten og en tur ind til Herning, hvor man kan få billig mad i Rema1000 eller Netto.”

Her følger man med i, hvad der sker på campus:

Julie Sofie Clausen: ”På Facebook, kan du følge med i hvad der sker på campus. Siderne, man skal følge, hedder SAA (student activity association) au – ibt, Birk Campus, The Fridaybar AU-Herning, Aarhus BSS Career Herning.”

Alexander Weinreich Bonde:”På Facebook er siden Birk Campus god, hvis man skal følge med i hvad der sker omkring campus. Så er der en masse foreninger og sider alt efter hvad man læser. Birkcampus.dk er også god, hvis man vil vide, hvad der sker på Campus. Ellers er der infotavler og plakater i Studenterhuset. Hvis man bor på campus, bliver der også delt flyers ud med info.”

Her kan man få en billig brandert – både på og uden for campus:

Julie Sofie Clausen: ”I Studenterhuset på campus. Ellers er der altid mulighed for at tage til Herning. Turen koster ca. 145 kr. med taxi, og 20 kr. med tog eller bus uden rejsekort. I Herning er prisen selvfølgelig højere end i Studenterhuset. Ofte møder man andre studerende på Fox, Baren, Dansebar & Einstein, eller Old Irish.”

Alexander Weinreich Bonde:”Første tirsdag hver måned er der quizaften i Studenterhuset, og der er åbent hver torsdag aften. Der er også en stor fest om måneden og en late night lounge hver måned, som er mere hygge med brætspil. Hvis man er medlem af Studenterhuset, som koster under 100 kr. om måneden, kan man drikke til omkring en tredjedel af, hvad det koster i Herning. Old Irish er hyggelig og man kan sidde og få en øl eller se fodbold, hvis man vil have det lidt vildere, kan man gå på Einstein.”

LÆS OGSÅ: Campusguide - Aarhus: Kaffe i termokanden, billig brandert i Børsbaren og eksamenslæsning med pensionister

Det bedste sted til fordybelse og eksamenslæsning er:

Alexander Weinreich Bonde:”Der er en masse gode lokaler til det, blandt andet ved siden af biblioteket hvor der er en study lounge med god arbejdsro. Det er også lidt afhængigt af, hvad man laver. Hvis man er i gang med et projekt i en gruppe kan man booke et klasselokale.”

Julie Sofie Clausen: ”Hvis man er hurtig, kan man booke et lokale på campus. Eller på biblioteket på Uni, eller nede i byen.”

Det må du ikke gå glip af:

Julie Sofie Clausen: ”Alle arrangementer i september, du skal komme til det hele, for du vil ikke gå glip af noget!”

Alexander Weinreich Bonde: ”Tour des Chambres: Alle beboere på Birk Campus kan melde sig til at holde temafest i deres lejlighed. Så går man fra sted til sted og det hele slutter af med fest i Studenterhuset. Man er også velkommen, hvis man ikke bor på campus. Der er også Birk League, som er en fodboldturnering, der løber over hele foråret. Den slutter af med en stor festdag udendørs med masser af aktiviteter, blandt andet en ølbowlingturnering.”

LÆS OGSÅ: Campusguide - Emdrup: Lurvede værtshuse, studenterdrevne køkkener og instant kaffe

Dit studieliv bliver ikke komplet uden:

Alexander Weinreich Bonde:”Man skal være medlem af Studenterhuset. Der er rigtig mange gode events, og man lærer en masse mennesker at kende. Kig også forbi fredagsbarerne.”

Når studielivet kradser, er der hjælp at hente her:

Julie Sofie Clausen: ”Hos AU Career, studieadministrationen eller studievejlederen.”

Alexander Weinreich Bonde:”Man kan komme forbi karrierecentret og få vejledning til studiet. Vi har også mentorordninger, hvis man har det svært fagligt på studiet. Rådgivnings- og støtteenheden kan hjælpe, hvis man har det svært psykisk, eksamenstress eller lignende. Der er også en studenterpræst. Men man kan altid komme til karrierecentret, så kan man blive hjulpet videre derfra.”

Et sidste godt råd:

Julie Sofie Clausen: ”Gå aldrig glip af de arrangementer, som bliver afholdt i september. Det er din vej til en god start og et udvidet netværk på studiet.”

Alexander Weinreich Bonde: ”Vær socialt aktiv og deltag i alle de events, der er herude. Studiet er, hvad man gør det til. Hvis man kommer til festerne og de sociale ting, så møder man en masse mennesker og får helt sikkert noget mere ud af sit studie.”