Campusguide - Emdrup: Lurvede værtshuse, studenterdrevne køkkener og instant kaffe

En række af AU’s studerende lever deres studieliv i Emdrup uden for København. En studerende giver her de bedste tips til overlevelse i forstaden – og afstikkere til storbyen.

Studerende Sidsel Ejrnæs guider dig gennem de fedeste ting ved studielivet på campus Emdrup. Foto: Lise Balsby/AU Kommunikation
Sidsel Ejrnæs har sin studiehverdag på campus i Emdrup. Foto: Privat.

Sidsel Ejrnæs, Uddannelsesvidenskab, 5. semester:

Her finder man billig frokost og kaffe i nærheden:

”Man kan i virkeligheden komme langt med at have sine egne ting med og have dem i køleskabet i det studenterdrevne køkken. Ellers er kantinen (der er kun den ene) faktisk blevet udmærket. Mediehøjskolens kantine på den anden side af vejen er super lækker – men også lidt dyr.”

Her følger man med i, hvad der sker på campus:

”Nu sidder jeg selv i DSR [De Studerendes Råd, red.], og jeg vil sige, at man kan komme langt ved at følge DSR’s facebookside. Ellers så hold øjne og ører åbne, kig på opslagstavlerne der hænger på campus. Og lyt, når underviserne siger, at der sker noget, de har især styr på de faglige arrangementer. Man kan også følge vores fredagsbarudvalg Bar Bund på Facebook. Som ny er det en god idé at snakke med sine tutorer også.”

LÆS OGSÅ: Campusguide - Herning: Studenterhus i centrum, billig frokost og mængderabat på kaffe

Her kan man få en billig brandert – både på og uden for campus:

”Det kan blive virkelig billigt inde i studenterbaren Bar Bund. Ellers så ligger der nogle lokale, lurvede værtshuse rundt omkring, hvor man kan fejre sine veloverståede eksaminer. Hvis man ikke er til det lurvede, kan man også hoppe på et S-tog ind til indre by – men jeg er selv stor fan af det lurvede.”

Det bedste sted til fordybeles og eksamenslæsning er:

”Vi er velsignede med super mange gode læsesale. De ligger alle sammen i kort afstand til det studenterdrevne køkken, så man kan nemt lave sig en kop instant kaffe til læsningen. Ellers er Københavns Hovedbibliotek også glimrende, men så skal man ind til indre by.”

LÆS OGSÅ: Campusguide - Aarhus: Kaffe i termokanden, billig brandert i Børsbaren og eksamenslæsning med pensionister

Det må du ikke gå glip af:

”Man må ikke gå glip af DPU-debat. Det er et oplæg og en debat bagefter, som bliver arrangeret af en af de videnskabelige assistenter. Det plejer at tiltrække både bachelorstuderende, kandidatstuderende og folk udefra. Det er normalt super spændende folk og forskere fra uni, der holder oplæg. Det plejer at løbe i en periode på 6 uger, hvor det er hver fredag om eftermiddagen.”

Dit studieliv bliver ikke komplet uden:

”En studiegruppe. Med så få undervisningstimer, som man efterhånden har, og når vi er den eneste bacheloruddannelse derude, kan man godt komme til at føle sig lidt ensom ude på Campus Emdrup, hvis ikke man har nogen at mødes med uden for undervisningen.”

Når studielivet kradser, er der hjælp at hente her:

”I studievejledeningen. Og hos sine tutorer, man kan altid komme til sine søde tutorer.”

Et sidste godt råd:

”Engager dig! Giv en hånd, hvor der er brug for det og kast dig ud i de projekter, der byder sig til. Og nyd det så længe det varer. Og udnyt de grønne områder omkring og på campus. Der ligger en lille sø, Emdrup Sø, lige på den anden side af vejen, som man kan gå en tur om, hvis hovedet skal luftes.”