Cheftutor i rusugen: ”Det har været sindssygt stressende at planlægge”

Studiestarten blev afviklet på campus, dog i en meget mere afdæmpet udgave end tidligere år. Og det har krævet hårdt arbejde og intens planlægning til sidste øjeblik at give de nye studerende en god start på studiet og samtidig overholde de mange corona-retningslinjer, fortæller to cheftutorer.

Årets tutorer på Idræt planlægger rusugen med aktiviteter på idrætsanlægget på Frederiksbjerg. Foto: Frederik Forsberg Thybo

Mandag og tirsdag i sidste uge tog mere end 7.000 nye, håbefulde studerende hul på rusugen og deres første dag på Aarhus Universitet.

En rusuge, som i år er præget af krav om 1 meters afstand, online-møder hjemmefra, ingen alkohol og ingen aktivitet i AU-regi efter kl. 22

På nogle uddannelser er der krav om, at introaktiviteterne skal være slut endnu tidligere – for eksempel på Idræt på Health, hvor stikket trækkes klokken 20, mens det allerede sker kl. 16 på Globale Studier på Arts.

”Det kan ikke tælles på to hænder, hvor mange gange vi har lavet vores program om”

På Idræt fik cheftutor Frederik Forsberg Thybo og de øvrige tutorer først grønt lys til deres program torsdag i ugen før, de nye studerende skulle møde op på campus.

På Idræt var studiestarten først om tirsdagen, og mandag lagde tutorerne sidste hånd på forberedelserne til rusugen.

”Det kan ikke tælles på to hænder, hvor mange gange vi har lavet vores program om,” fortæller Frederik Forsberg Thybo.

Et program, som de har været i tæt dialog med fakultetet om – men som ikke har været nemt at få på plads.

”Reglerne har været svære at vide sig sikre på, for ét er at læse dem, noget andet er at implementere og overholde dem,” siger Frederik Forsberg Thybo, som dog er glad for, at de nye studerende kunne møde på campus.

På Idræt er 84 studerende startet, mens tutorholdet er på 21 personer. Det har betydet, at de har afviklet meget aktivitet udendørs, fordi mange af lokalerne på Idræt som følge af corona-restriktioner ikke er normeret til så mange mennesker.

SE OGSÅ: Studiestartssite 2020

Fire komplette planlagte programmer senere: De studerende får ikke nok socialt

På Globale Studier har cheftutor og koordinator Maria Helene Bladt og de øvrige tutorer lagt introprogrammet om hele fire gange. Det indeholder også et online-program, som har stået standby, i tilfælde af at introugen ikke kunne holdes på campus

”Det har været sindssygt stressende, og det har fyldt rigtig meget. Bare det, at vi kan møde på campus, er jeg super glad for. Selvom de nye studerende på studierne ikke er rystet sammen på samme måde som tidligere,” fortæller cheftutoren, som i år har koordineret studiestarten på de fem globale studier, hvor i alt 119 nye studerende er startet.

Selvom Maria Helene Bladt er glad for, at de nye studerende kunne komme på campus i rusugen og møde hinanden, mener hun stadig ikke, det er optimalt:

”Programmet har været super fagligt, men de har slet ikke fået det sociale med på samme måde som ellers,” fortæller hun.

På Globale Studier sluttede alle planlagte aktiviteter kl. 16, og derefter stod det de nye studerende frit for, om de selv ville arrangere noget socialt uden for AU.

”Dem, som ikke er gode til at komme med, og som måske tager hjem, efter dagens program er slut, kan godt risikere at misse en stor del af det sociale, og det synes jeg er ærgerligt,” siger cheftutoren.