Corona: Samtlige førsteårshold på medicin sendt hjem

Der er konstateret smittede på seks af i alt ni hold på første semester på medicin. De er nu sendt hjem. Det er de resterende tre hold også. Det oplyser prodekan til Århus Stiftstidende. 200 medicinstuderende er dermed henvist til undervisning online i stedet for undervisning på campus.

Foto: Axel Schütt, Århus Stiftstidende

"Velkommen til Aarhus' festligste bodega", står der over indgangen til Café Guldhornene i Klostergade i Aarhus. Ord, der er til at forstå, hvis man er i byen. Men også ord, der kunne give anledning til at stoppe op for at give plads til eftertanken i en tid, hvor corona fester med, hvis man ikke sørger for at tage sig sine forholdsregler.

Men eftertanken har efter alt at dømme haft trange kår på Café Guldhornene fredag 18. september. Sagen er i hvert fald, at det i dag fremgår af en artikel i Stiften, at 34-40 medicinstuderende på første år holdt et socialt arrangement den aften på caféen, og at flere af dem efterfølgende er blevet testet positive for COVID-19.

LÆS OGSÅ: Efter fest på café er fire studerende smittet med COVID-19, og 30 studerende er henvist til onlineundervisning

Hvorvidt de studerende har pådraget sig smitten under det sociale arrangement, som de holdt i deres fritid, kan ingen sige med sikkerhed. Lise Wogensen Bach, der er prodekan for uddannelse på Health, oplyser til Stiften, at fakultetet har haft 40 smittede i alt siden 22. august. Men at langt størstedelen af smittetilfældene er konstateret for nyligt blandt de førsteårsstuderende på medicin.

Så selvom ingen kan sige, at der en sammenhæng, siger Lise Wogensen Bach til Stiften:

"Vi ved det ikke med sikkerhed, men der er et mønster, som går ud på, at nogle kan være blevet smittet nede på Guldhornene og kan have bragt smitten videre på universitetet. Det er en risiko, vi lever med, og det er derfor, vi har et beredskab, som hurtigt kan træde i kraft."

LÆS OGSÅ: Størstedelen af studerende er sandsynligvis smittet ved fælles fest

Prodekanen siger videre, at de studerende er meget opmærksomme på at overholde alle restriktioner, når de opholder sig på campus.

"Derfor er det så ærgerligt, når sådan noget sker," fastslår Lise Wogensen Bach.