DEBAT: En karrieredag er ikke det rette forum for en politisk motiveret aktion

Selvom man har ytringsfrihed, bør man stadig opføre sig anstændigt. Og det var ikke anstændig fremfærd, da den nye studenterorganisation Anarkistiske Studerende demonstrerede med bannere mod en virksomhed ved Katrinebjerg Karrieredag. Det skriver Rune N. T. Thorsen, der er studerende ved datalogi.

Rune N. T. Thorsen læser datalogi ved Aarhus Universitet. Foto: Privat
Debatindlægget er udtryk for skribentens holdning. Vil du også skrive et debatindlæg, et synspunkt eller en klumme? Send en mail til omnibus@au.dk. Grafik: Cecilie Kalbakk

Den seneste tid har der været fokus på ytringsfrihed her på universitetet. Det er generelt positivt. På et universitet bør ytringsfriheden være noget nær absolut, da man ellers ikke nødvendigvis ville kunne komme frem til nye idéer.

Dog skal man selvfølgelig opføre sig anstændigt. For mig vil det sige, at man følger loven og god videnskabelig praksis, og hvis der eksisterer rammer (af eventuel social eller anden karakter) for, hvordan ytringer skal komme til udtryk, bør de også følges.

Politisk motiveret aktion

Det sidste mener jeg ikke kan siges om Aarhus Universitets nye studenterpolitiske organisation Anarkistiske Studerende på Aarhus Universitet, da de til årets Katrinebjerg Karrieredag lavede en politisk motiveret aktion.

Karrieredagen afholdes af Institut for Datalogi, og her kommer diverse virksomheder, som har købt sig adgang til en bod. Arrangementet startes typisk ud med et såkaldt 'One Minute Madness', hvor hver fremmødt virksomhed får et minut til at præsentere sig selv for et auditorium fyldt med studerende. Det var under en sådan præsentation, at de angiveligt anarkistiske studerende gjorde sig bemærket. De var utilfredse med virksomheden Terma og havde derfor malet et banner, som de gik ned og viste alle de fremmødte. Banneret kritiserede Terma, alt imens virksomhedens repræsentant var i gang med at præsentere virksomheden. Der er både billede og video af det på Facebook.

Ikke det rette forum for kritik

En karrieredag, hvor studerende skal have lov til at snuse til diverse virksomheder, er ikke stedet at foretage en politisk aktion. Man bør lade de studerende være i fred til sådan et arrangement og lade dem danne egne holdninger.

Der eksisterer allerede flere fora, hvor en diskussion om et eventuelt samarbejde eller andet relateret til specifikke virksomheder kunne foregå. Det er netop den slags diskussioner, der blandt andet foregår i de studenterpolitiske organisationer. Man kunne også tage en sådan sag op i sit lokale fagråd, hvor der er mulighed for, at Studenterrådets repræsentanter i sidste ende kan tage emnet med hele vejen ind i et møde i universitetets bestyrelse. Man kan sidde i Akademisk Råd eller i førnævnte bestyrelse, hvor man selv kan bringe en sådan sag op på et møde. Man kan diskutere det med sin institutleder eller dekan eller for den sags skyld en masse andre. Der er mange muligheder for at bringe sit synspunkt op.

Men at foretage en politisk motiveret aktion til en karrieredag, der er til for de studerende, går dog langt ud over de rammer, der eksisterer for sådan et arrangement. Og de rammer bør følges, for at man kan kalde sin opførsel anstændig.

Rune N. T. Thorsen er studerende ved datalogi, tidligere medlem af Akademisk Råd ved Faculty of Natural Sciences, observatør i Uddannelsesudvalget ved Institut for Datalogi og kasserer i Fagrådet Sigma.

Korrekturlæst af Charlotte Boel