Delfinen spræller igen – den er gået i nettet

Det sidste trykte eksemplar af de studerendes magasin Delfinen udkom i december sidste år. Studenterrådet, som udgiver magasinet, har af økonomiske grunde besluttet, at Delfinen fremover skal udkomme online. Nu er den nye digitale version af Delfinen gået i luften med to nye redaktører i spidsen.

De to nye redaktører for Delfinen Rasmus Norup (tv.) og Mathias Overgaard Bjerrum. Foto: Maria Randima

Om Delfinen

Delfinen er et gratis magasin skrevet af studerende for studerende på AU. Magasinet udgives af Studenterrådet ved Aarhus Universitet, der har adgang til at udgive artikler på Delfinens hjemmeside, men Delfinen redigeres frit af magasinets redaktion.

Delfinen har udgivet mere end 200 udgivelser på tryk, men overgår nu til udelukkende at være et webmagasin.

Vil du skrive eller fotografere for Delfinen?

Delfinen søger altid efter skribenter, der vil bidrage til magasinet. Hver anden onsdag er der åbne redaktionsmøder, hvor man kan kigge forbi og høre mere. Se, hvornår det næste møde finder sted på Delfinens facebookside.

Det er ulønnet at skrive for Delfinen, men man får en fyldig feedback og sin byline på artiklen.

Delfinen søger også studerende, der vil fotografere til magasinet. Man skal have sit eget kamera.

Hvis du de seneste måneder forgæves har spejdet efter den nyeste udgave af de studerendes magasin Delfinen i standere rundt om på campus, er her godt nyt. For Delfinen er ikke død. Eller det vil sige, papirudgaven er, men Delfinen lever videre som webmagasin.

Studenterrådet, der udgiver Delfinen, besluttede på et forretningsudvalgsmøde tidligere på året at omlægge Delfinen til et online-magasin af økonomiske årsager.

”Det var svært at sælge annoncer til papirmagasinet, og til sidst kunne vi ikke få enderne til at nå sammen. Men vi synes, magasinet var for vigtigt til at lukke, så ville vi hellere finde en anden model, som også passer bedre til den måde, mange studerende bruger medierne på i dag. Jeg håber, formatet tilbyder nogle andre ting end før, fordi vi får en kortere responstid, og det bliver lettere for studerende at deltage med debat og perspektiver,” siger Studenterrådets formand Emil Outzen.

Nye redaktører

Studenterrådet har ansat to nye redaktører for Delfinen, som har fået til opgave at puste liv i magasinet igen på den nye digitale platform delfinen-magasin.dk.

Rasmus Norup har været redaktør siden december sidste år og har skrevet for magasinet siden september. Han læser til daglig fysik med sidefag i datalogi (BA), og med den faglighed passer det ham godt, at Delfinen nu er et webmagasin.

”Jeg ved klart mere om internetmedier end om trykte medier, men jeg er da lidt ked af, at vi ikke længere udkommer på tryk. Det gamle blad var så fint. Omvendt slipper vi nu for en fast deadline, vi bliver mere fleksible og aktuelle,” siger Rasmus Norup.

Hans medredaktør Mathias Overgaard Bjerrum tiltrådte 1. februar i år, har en bachelor i kommunikation og digitale medier fra Aalborg Universitet og er nu i gang med en kandidat i analytisk journalistik på AU.

”Vi har en ambition om, at vi skal publicere fire nye artikler om ugen,” fortæller Mathias Overgaard Bjerrum.

Studerende skriver artiklerne

Det bliver ikke de to redaktører alene, der får travlt ved tasterne. Artiklerne skal i høj grad skrives af forskellige AU-studerende, der enten selv kommer med en artikel-idé eller bliver opfordret til at skrive af de to redaktører.

”Delfinen er de studerendes magasin og giver mulighed for, at studerende kan prøve kræfter med journalistik. Vi er en tværfaglig avis, og derfor er det også vigtigt med skribenter, der har forskellige fagligheder,” siger Rasmus Norup.

Mathias Overgaard Bjerrum supplerer:

”Ja, vi vil gerne væk fra, at vi kun har skribenter fra Nobelparken, vi skal have flere fagligheder i spil. Og man kan godt skrive for Delfinen uden at have journalistisk erfaring.”

Mere Go’ aften Danmark end TV Avisen

Bladrer man de tidligere numre af Delfinen igennem, vil man opleve, at de forskellige redaktører på Delfinen gennem tiderne har sat et personligt aftryk på magasinet. Ud over at udbrede Delfinen til fakulteter, hvor magasinet har været svagt repræsenteret før, vil der nu også komme en debatsektion, hvor studerende får mulighed for at skrive debatindlæg, fortæller de to redaktører.

”Det er en mulighed for, at vi kan bringe indlæg, der er mere farverige og kritiske, end vores artikler kan være,” forklarer Mathias Overgaard Bjerrum.

”Ja, for vi er ikke noget kritisk medie som sådan. Tidligere har Studenterrådet rådet over nogle sider i Delfinen, hvor de har kunnet give deres mening til kende, og de får fortsat mulighed for at skrive to artikler hver måned. Men ellers er Delfinen nok mere Go’ aften Danmark end TV Avisen. Vi skriver om studielivet og kulturlivet i Aarhus og ikke så meget om det politiske liv,” forklarer Rasmus Norup.

Bider ikke fra sig

Delfinen kommer af samme grund heller ikke til at lægge sig ud med ledelsen på AU, siger Rasmus Norup.

”Eller andre af AU’s organer for den sags skyld,” supplerer Mathias Overgaard Bjerrum.

”Delfinen skal ikke komme med alle mulige statements og kritisere specifikke ting, men vi åbner op for det i debatsektionen, og her kommer de studerende så selv til at stå som afsendere af kritikken.”