Den første gang: Med udenlandske studerende til Kapsejlads

For danske studerende er det nærmest en selvfølge at stå op før fanden får sko på for at kapre en plads ved søbredden ved den årlige Kapsejlads. Men hvor selvfølgeligt virker nøgenløb, ølstafet og en flydende kolonihave set med internationale øjne? Omnibus har sat tre studerende fra Kina, Marokko og Mongoliet stævne ved den traditionsrige event.

Oumaima Azzelzouli fra Marokko (t.v.), Meimei Qin fra Kina og Undral Amarsaikhan fra Mongoliet er alle Erasmus Mundus-studerende og læser journalistik, medier og globalisering på Aarhus Universitet og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. De er til Kapsejlads for første gang. En begivenhed, de bare ikke ville misse, mens de læser her i Danmark. Foto: Maria Randima
Normalt kan danskerne godt være lidt lukkede og indadvendte. Men det ændrer sig, når der er kommet en øl eller tre indenbords, mener Oumaima Azzelzouli (t.v.). Foto: Maria Randima
Meimei Qin har netop været jobshadow hos Omnibus. Hun har tidligere arbejdet som journalist på Wall Street Journal i Beijing, og er nu ved at tage en Erasmus Mundus-master blandt andet på Aarhus Universitet. i den forbindelse ville hun gerne vide mere om, hvordan universitetets avis arbejder. Foto: Maria Randima

De har for længst hørt, at Kapsejladsen er en begivenhed, de for enhver pris ikke må misse. Men helt hvad de skal forvente, ved de ikke, da de stepper ind i Universitetsparken, hvor græsset allerede fredag formiddag er sort af studerende.

”Jeg hørte allerede om Kapsejladsen, da jeg startede her på AU og var på en guidet tur i Universitetsparken. Guiderne fortalte, at der her i søen ville være kapsejlads i maj, og at det var en af de største events på AU. Noget man bare ikke måtte misse,” fortæller Undral Amarsaikhan, der er fra Mongoliet.

Han er lige som de to andre Erasmus Mundus-studerende, og alle læser de journalistik, medier og globalisering på Aarhus Universitet og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. I Mongoliet har han arbejdet som sportsreporter for en tv-station, men han bliver hurtigt klar over, at Kapsejladsen ikke er en helt normal sportsbegivenhed.

”Faktisk minder det mig mere om den nationale festival i Mongoliet, hvor vi i juli fejrer vores uafhængighed med øl, drinks og god stemning.”

Nøgent kulturchok

Det står hurtigt klart for de tre internationale studerende, at arrangementet er blottet for akademia, selvom det foregår på campus. Og det er helt fint, mener de.

”Vi har masser af tid til at fordybe os i studierne til daglig, så det er rart med en event, hvor man bare kan slappe af,” mener marokkanske Oumaima Azzelzouli, der især ser frem til at opleve nøgenløbet.

”Det faktum, at studerende løber nøgne gennem parken er et totalt kulturchok for mig. Det ville aldrig ske i Marokko, aldrig. Så det bliver virkelig en oplevelse at se.”

Meimei Qin fra Kina er enig.

”Ja, det glæder jeg mig også til at se. Jeg har den der lidt stereotype oplevelse af, at danskerne er meget lukkede og indadvendte. Men den forestilling må da blive udfordret af nøgenløbet, og jeg glæder mig til at se den anden side af danskerne,” siger Meimei Qin.

”Ja, det er rigtigt, at danskerne virker lukkede til daglig. Men jeg oplever, at der er to sider af sagen: Den ædru dansker og danskeren, der har drukket en øl eller tre. De ændrer sig totalt og bliver meget mere udadvendte, så snart de drikker alkohol,” smiler Oumaima Azzelzouli.

Ikke ligefrem Lady Gaga…

Undral Amarsaikhan er imponeret over de danske studerendes engagement i Kapsejladsen.

”Det er stort, at de gider stå op klokken 6 om morgenen for at skaffe sig en god plads i parken. Altså, det er jo ikke ligefrem en Lady Gaga-koncert. Og det er imponerende, at det er studerende, der står bag så stort et arrangement. Det er udtryk for en stærk studenterånd, at man kan samle 25.000 studerende og organisere så stor en event.”

Oumaima Azzelzouli nikker og skutter sig i sin tynde sommerskjorte.

”Ja det er vildt, at så mange dukker op, selvom vejret ikke er i top. Det er også typisk dansk. Man vil ikke lade sig stoppe af dårligt vejr.”

Bekymret for ænder og tissende danskere

Men er der slet ikke noget negativt at presse ud mellem sidebenene? De tænker sig længe om, hvorefter Meimei Qin, der bor i kollegie i parken, siger:

”Jeg er lidt bekymret for ænderne på en dag som i dag. Jeg mener, det er jo deres sø, men de kan slet ikke være der i dag. Og så synes jeg generelt, det er pinligt at se folk tisse udendørs. Hvad sker der for, at danskere bare tisser, når der er sat toiletter op. Det er ligesom på motorvejen, der stiller I jer også bare op og tisser langs med grøftekanten. ”

Oumaima Azzelzouli er mere bekymret for søens miljømæssige tilstand efter Kapsejladsen.

”Jeg håber ikke, den bliver alt for forurenet,” smiler hun.

Men alle tre er enige om, at det er noget helt særligt, at en fest som Kapsejladsen foregår på campus.

”I Mongoliet er det forbudt at drikke på campus og på universitetet,” siger Undral Amarsaikhan.

Meimei Qin supplerer:

”Det er ikke forbudt som sådan i Kina, men man gør det ikke. Stemningen på universitetet er langt mere formel end her.”