Det store flertal trives på deres studie

Foto: Lars Kruse

88 procent af de studerende på AU, som har svaret på spørgeskemaet, giver i undersøgelsen udtryk for, at de generelt føler sig rigtig godt tilpas på deres studie. 87 procent svarer, at de overordnet set er tilfredse med deres studie.

De studerendes tilpashed og tilfredshed hænger nøje sammen med deres oplevelse af at have en faglig identitet og være en del af et fagligt fællesskab. 77 procent tilkendegiver, at deres fag er en vigtig del af deres identitet. 76 procent vurderer, at studiet har bidraget til en følelse af at tilhøre et fagligt fællesskab.

Og hvad vil det så sige at tilhøre et fagligt fællesskab i modsætning til et socialt fællesskab?

»At være studerende på et universitet er også at få sit fag ind under huden ved at blive socialiseret gennem fagnormer og fagtermer. Og at forstå, hvad videnskabelighed vil sige på det pågældende studie,« forklarer ph.d.-studerende Anna Bager-Elsborg fra analysegruppen på Center for Undervisning og Læring.

Den nørdede glæde

Hun siger videre:

»Så forskellen er, at fællesskabet er centreret om indholdet af uddannelsen, at dine medstuderende interesserer sig fagligt for det samme, som du gør. Og at du måske også har nogle undervisere, der brænder for det samme, som du brænder for som studerende. Det er den nørdede glæde ved at være en del af et fagfelt.«

Anna Bager-Elsborg fortæller, at der særligt er tre aspekter, som er væsentlige i forhold til studerendes oplevelse af faglig trivsel, nemlig et passende forhold mellem det faglige og det sociale liv på studiet, de fysiske rammer, hvor det skal være muligt at mødes med sine medstuderende udenfor undervisningen – og sidst, men ikke mindst, oplevelsen af at være blandt imødekommende medstuderende.


Studiemiljøundersøgelse 2014  (Studerende.au.dk)

ORDFORKLARING

Fakulteter:

  • Arts (AR)
  • Business and Social Sciences (BSS)
  • Health (HE)
  • Science and Technology (ST)