”Du kan ikke arbejde, når du tre gange om dagen må søge tilflugt fra raketter og bomber i en kælder”

Oleg Yarosh er af medicinske grunde undtaget fra militærtjeneste og kunne derfor forlade Ukraine sammen med sin familie. Hans hustru har fået fellowship i Polen, mens han selv har fået et fellowship ved AIAS, hvor han kan fortsætte sin forskning i vestlig sufisme. Så familien er spredt, men i sikkerhed fra krigen i hjemlandet.

Oleg Yarosh er lektor ved Institute of Philospohy of the National Academy of Sciences of Ukraine I Kyiv. Han har en ph.d. i filosofisk antrologi og forsker i vestlig sufisme, og Aarhus er derfor et godt udgangspunkt for hans forskning med let adgang til både Tyskland og Sverige. Sufisme er en islamisk mystik eller bevægelse, som har som mål at opnå tættere forbindelse med Gud gennem blandt andet bøn, meditation, dans og askese. Foto: Lise Balsby

AUFF – UKRAINE FELLOWSHIP VED AIAS

Med økonomisk støtte fra Aarhus Universitets Forskningsfond (AUFF) åbnede Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS) i marts et fellowship rettet mod ukrainske forskere, der på grund af krigen i Ukraine ikke kan fortsætte deres forskning eller forskningssamarbejder i hjemlandet. Fellowshipsene er fuldt lønnede, og AIAS hjælper med at skaffe arbejds- og opholdstilladelse.

I alt 115 har søgt, og 18 er blevet tilbudt et fellowship. Heraf er 12 af forskerne ankommet, mens to er på vej. Fire har ikke kunnet tage imod de tilbudte fellowships, for eksempel fordi de ikke har kunnet forlade Ukraine.

De ukrainske forskere har selv haft mulighed for at vælge, om de ønskede et fellowship på 6 eller 12 måneder.

Oleg Yarosh er lektor ved Institute of Philosophy of the National Academy of Sciences of Ukraine i Kyiv. Han bor med sin hustru og sin yngste datter i Bucha. Forstaden til Kyiv, som på tragisk vis blev kendt verden over, da der efter den mere end en måned lange russiske besættelse af byen i marts dukkede billeder af massegrave og dræbte civile i gaderne op, som vidnede om russiske overgreb på civile i byen.

Oleg Yarosh og hans familie slap dog væk fra byen i tide.

”Så snart jeg hørte, at russerne var på vej mod Kyiv, vidste jeg, at vi måtte væk. På grund af Buchas placering tæt ved lufthavnen Antonov i Hostomel tænkte jeg, at den ville være et militært mål. Så jeg sagde til min kone og min yngste datter på 20 år, som bor hos os, at nu skal vi afsted. Og vi fik også fat i min ældste datter, som bor i nærheden, og fik hende med,” fortæller Oleg Yarosh.

Luftalarm flere gange om dagen

Familien tog mod byen Lviv, som ligger i den vestlige del af Ukraine tæt ved den polske grænse, hvor de har familie, som de kunne bo hos. Lviv var på det tidspunkt ikke under lige så voldsom beskydning som Kyiv og regionerne i øst.

”Jeg har ikke været i direkte fare,” siger Oleg Yarosh.

Alligevel måtte Oleg Yarosh og hans familie flere gange om dagen søge mod kælderen, når luftalarmen lød.

Han finder mobilen frem og spiller lyden af luftalarmen.

”Du kan ikke arbejde, når du må søge tilflugt fra raketter og bomber i en kælder i timevis. Vi kunne høre raketterne flyve hen over bygningen, og russerne bruger gamle sovjetiske raketter, som ikke er præcise,” fortæller han om sin beslutning om helt at forlade landet efter at have boet et par måneder hos sine slægtninge i Lviv.

”Min sjæl er i Ukraine”

Præsident Zelensky har udstedt forbud mod, at ukrainske mænd i alderen 18-60 år forlader landet. Alligevel kunne Oleg Yarosh få lov at krydse grænsen til Polen sammen med sin familie, fordi han er undtaget fra mobilisering af medicinske årsager.

Familien er i Polen

Familien tog til Warszawa, hvor Oleg Yaroshs hustru, som også er forsker og leder af en tænketank i Kyiv, modtog et fellowship. Den ældste datter fik et job, og den yngste engagerede sig i frivilligt arbejde i Krakow, indtil hun kan begynde på medicinstudiet efter sommerferien. Oleg Yarosh har tidligere ansøgt om et fellowship ved Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS), og da muligheden nu bød sig specifikt for ukrainske forskere, sendte han med det samme en ansøgning.

”Aarhus er et godt udgangspunkt for min forskning. Jeg havde allerede et samarbejde med professor Mark Sedgwick omhandlende vestlig sufisme (sufisme er en islamisk mystik eller bevægelse, der har som mål at opnå tættere forbindelse med Gud gennem blandt andet bøn, meditation, dans og askese (red.)) og har brug for at kunne rejse til både Sverige og Tyskland på feltstudier.”

Vil bidrage

Oleg Yarosh har nu fået kontor på Institut for Kultur og Samfund på afdelingen for Arabisk- og islamstudier, hvorfra han skal udføre sit forskningsprojekt. Og han håber, han også kan bidrage til instituttet gennem undervisning og forelæsninger.

At denne mulighed for akademisk fordybelse og for at få krigen på fysisk afstand samtidig betyder, at han i en periode må lægge fysisk afstand til sin familie, tager han med ro.

”Det er ikke første gang, jeg benytter min akademiske mobilitet – jeg har studeret i udlandet og har tidligere været tildelt fellowships ved udenlandske universiteter. Og så er der direkte forbindelse med fly mellem Aarhus og Warszawa, så jeg kan være hos min familie i løbet af et par timer.”

På spørgsmålet om, hvordan han har det med at være i tryghed her i Danmark, mens hans forældre, dele af familien, venner og kolleger stadig er i Ukraine – og nogle måske må tage direkte del i de militære kampe mod Rusland – svarer han:

”Jeg har kolleger, som fra udlandet støtter militæret eller paramedicinere gennem frivillige indsamlinger af penge eller udstyr. Og jeg vil gerne gøre noget lignende.”

Samtidig udtrykker han stor taknemmelighed over den mulighed, han har fået ved AIAS og i Danmark – også muligheden for at få medicinsk behandling her i landet.

”I Ukraine er det svært at få plads på hospitalet, der er fyldt med ofre for krigen.”

Korrekturlæst af Charlotte Boel