Tung udvælgelse: Et afslag kan have fatale konsekvenser

115 ukrainske forskere har søgt om et AUFF Ukraine Fellowship ved AIAS. Centerleder Søren Rud Keiding har blandt andre haft opgaven med at udvælge de 14 forskere, som er blevet tilbudt et af de særlige fellowships, der i al hast blev oprettet for at hjælpe ukrainske forskere på flugt. En udvælgelse, han beskriver som alt andet end let – for konsekvenserne af et afslag kan være fatale.

Søren Rud Keiding er centerleder ved AIAS og blandt initiativtagerne til AUFF - Ukraine Fellowship. Foto: Lars Kruse, AU Foto

AUFF – UKRAINE FELLOWSHIP VED AIAS

Med økonomisk støtte fra Aarhus Universitets Forskningsfond (AUFF) åbnede Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS) i marts et fellowship rettet mod ukrainske forskere, der på grund af krigen i Ukraine ikke kan fortsætte deres forskning eller forskningssamarbejder i hjemlandet. Fellowshipsene er fuldt lønnede, og AIAS hjælper med at skaffe arbejds- og opholdstilladelse.

I alt 115 har søgt, og 18 er blevet tilbudt et fellowship. Heraf er 12 af forskerne ankommet, mens to er på vej. Fire har ikke kunnet tage imod de tilbudte fellowships, for eksempel fordi de ikke har kunnet forlade Ukraine.

De ukrainske forskere har selv haft mulighed for at vælge, om de ønskede et fellowship på 6 eller 12 måneder.

Få uger efter, at Rusland invaderede Ukraine i slutningen af februar, kunne Aarhus Universitet med finansiering fra Aarhus Universitets Forskningsfond (AUFF) tilbyde et fellowship til ukrainske forskere på flugt fra krigen. Og blot tre uger efter, at fellowship-programmet var en realitet, stod den første ukrainske forsker på Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS).

Blandt initiativtagerne til fellowshippet er Søren Rud Keiding, der er centerleder ved AIAS.

”Historisk set har danske universiteter og dansk forskning hjulpet i den type situationer. Et af de meste velkendte eksempler er Niels Bohrs indsats for at hjælpe jøder på flugt fra Tyskland under 2. verdenskrig. Så vi er inspireret af den store skala og handler ud fra devisen om, at der, hvor man kan hjælpe, må man træde til. Vores ønske er at støtte ukrainske forskningsmiljøer,” fortæller Søren Rud Keiding.

Måske et spørgsmål om liv eller død

I alt har 115 ukrainske forskere søgt om et fellowship ved AIAS. Og det har været Søren Rud Keidings opgave at udvælge de 14 forskere, som er blevet tilbudt et fellowship på 6 eller 12 måneder efter eget valg. Det har været en udvælgelsesproces, der har været alt andet end let, fortæller han.

”Du kan ikke arbejde, når du tre gange om dagen må søge tilflugt fra raketter og bomber i en kælder”

”Jeg har behandlet ansøgninger i de sidste ti år, og jeg er bevidst om, at når man siger nej til en ansøger, kan det sætte en stopklods for vedkommendes karriere. Men i dette tilfælde kan et nej for de ukrainske forskere være et spørgsmål om liv eller død. Og på den baggrund har vi været så grundige som muligt i vores udvælgelse.”

Gør indtryk

Gennemlæsningen af de mange ansøgninger og ikke mindst mødet med de ukrainske fellows har givet Søren Rud Keiding og de øvrige medarbejdere ved AIAS et indblik i krigen, som går ud over, hvad man kan læse i medierne.

”Det er faktisk en langt mere belastende oplevelse, end jeg havde forventet,” siger Søren Rud Keiding.

”De ukrainske forskere er sluppet ud af deres krigshærgede land, men har måske efterladt familie i hjemlandet og har voldsomme billeder af krigen på nethinden. De kommer til vores exceptionelt trygge og velfungerende land, velvidende at der fortsat er millioner af deres landsmænd, som ikke er lige så heldige som dem.”

”Min sjæl er i Ukraine”

Og mødet med de ukrainske fellows har også sat tingene i perspektiv for de øvrige medarbejdere ved AIAS:

”Det kan være en tung oplevelse at blive konfronteret med konsekvenserne af storpolitik gennem enkelte menneskers beretninger. Og i den sammenhæng kan ens egne udfordringer syne mindre.”

Søren Rud Keiding fortæller, at AU’s beredskab til håndtering af den slags psykiske belastninger er parat til at hjælpe både de ukrainske og danske medarbejdere, der måtte have behov.

Flere af de ukrainske forskere har måttet efterlade de fleste af deres ejendele i hjemlandet. Derfor har AIAS indsamlet tøj, børnetøj og legetøj, som de ukrainske kolleger kan benytte sig af.

Vidt forskellige baggrunde

De 14 fellows er alle tilknyttet AIAS, men vil i næsten alle tilfælde få plads på de institutter, som er relevante for deres forskningsmæssige baggrund.

På spørgsmålet om, hvilket aftryk Søren Rud Keiding forventer, at de ukrainske forskere sætter på AU, svarer han:

”De kommer med vidt forskellig baggrund. Nogle er allerede internationalt anerkendte forskere, mens andre er i begyndelsen af deres forskningskarriere. Derfor er det også meget forskelligt, hvordan de konkret kan bidrage. Men tanken er heller ikke, at AU skal profitere af at have disse fellows tilknyttet universitetet. Programmet er primært tænkt som hjælp og støtte til ukrainske forskningsmiljøer. Og så kan man håbe, at vi i fremtiden, når universitetssektoren skal genopbygges i Ukraine, har stærke ambassadører for AU i Ukraine.”

Ved et arrangement på AIAS tidligere på måneden gav flere af de ukrainske forskere et indblik i deres lands kultur, historie og sprog.

Korrekturlæst af Charlotte Boel