Explainer: Forstå univalget på 2 minutter

Snart skal du stemme ved universitetsvalget 2023. Som studerende skal du sætte to kryds. Ikke med blyant, men digitalt. Du kan stemme på dine medstuderende. Men hvordan finder du ud af, hvem du skal stemme på? Og gør det overhovedet en forskel, om du stemmer? Omnibus gør dig her klogere på universitetsvalget på AU, og det tager kun to minutter.

Foto: Roar Lava Paaske

November er på Aarhus Universitet lig med universitetsvalg. Men det er ikke, som når du stemmer ved folketingsvalg, kommunalvalg eller til Europa-Parlamentet. Du skal ikke ind i en stemmeboks bag et forhæng og sætte et kryds med en blyant. Faktisk kan du stemme hjemme fra sofaen.

OK, tænker du og logger ind på AU’s valgsystem. For man bør jo udøve sin demokratiske ret. Men du oplever måske, at det digitale valgsystem er knap så intuitivt og overskueligt som den papirstemmeseddel, du kender fra folketingsvalget. I drop down-menuen bliver du præsenteret for en liste af navne. Ingen billeder. Ingen ord om, hvad kandidaterne gerne vil opnå. Bare navne. Det ene kan være lige så godt som det andet.

What to do?!

Hvis det er nogenlunde sådan, du har det med universitetsvalget, så læs endelig videre. Omnibus påtager sig her rollen som venlig valgtilforordnet, der hurtigt guider dig gennem årets valg. Krydserne må du dog selv sætte …

HVAD ER UNIVERSITETSVALGET?

Hvert år er der valg på Aarhus Universitet, hvor der skal stemmes repræsentanter for medarbejdere og studerende i bestyrelsen, de fem akademiske råd og universitetets mange studienævn. Både studerende og medarbejdere skal stemme ved universitetsvalget. Valget foregår over fire dage fra mandag 13. november kl. 9.00 til torsdag 16. november kl. 16.00.

HVAD SKAL JEG STEMME TIL?

Som studerende kan du stå over for to valg:

Du skal sætte kryds ud for den studerende, der skal repræsentere dig i det akademiske råd på dit fakultet. Og et kryds ud for den studerende, som skal repræsentere dig i studienævnet på din uddannelse.

Der kan dog være undtagelser. For eksempel kan et valg være afgjort ved fredsvalg, eller et valg kan være bortfaldet, fordi der ikke er opstillet kandidater. Hvis du er ph.d.-studerende og kandidatstuderende, for eksempel på en 4+4-ordning, skal du også vælge en repræsentant til dit ph.d.-udvalg.

HVEM KAN JEG STEMME PÅ?

Det korte svar er dine medstuderende.

Flere kandidater er opstillet af de studenterpolitiske organisationer Frit Forum Århus, Studenterrådets fagråd og Konservative Studenter. I valgsystemet kan du se en liste over, hvem lige præcis du kan stemme på – afhængigt af, hvilken uddannelse du går på. Hold også øje i din lokale kantine – ofte stiller foreningerne op med valgboder, hvor du kan møde deres kandidater.

HVORDAN STEMMER JEG?

Universitetsvalget foregår digitalt via AU’s valgsystem. Du kan stemme frem til torsdag 16. november kl. 16, og resultatet offentliggøres tirsdag 21. november.

Læs også Omnibus' udførlige guide om, præcis hvordan du stemmer til universitetsvalget:

GUIDE: SÅDAN SÆTTER DU DINE KRYDS TIL ÅRETS UNIVERSITETSVALG

GØR DET OVERHOVEDET EN FORSKEL, OM JEG STEMMER?

Måske ikke for dig. Men for de studerende, der stiller op og gerne vil have indflydelse, gør det en verden til forskel.

Jo flere, der stemmer, jo stærkere mandat giver det nemlig de studerende, der skal tale din sag i studienævnet og i det akademiske råd. Sidste år stemte 16,68 procent ved bestyrelsesvalget, mens stemmeprocenten ved de øvrige kampvalg lå på 16,9 procent – så det mandat kan alt andet lige godt blive stærkere …

Er du nysgerrig på, hvilken rolle dine medstuderende spiller i studienævnet, de akademiske råd og i universitetets bestyrelse, så læs artiklen her:

HVAD LAVER DE STUDERENDE EGENTLIG I STUDIENÆVNET, BESTYRELSEN OG DE AKADEMISKE RÅD? OG BLIVER DE HØRT?

Korrekturlæst af Charlotte Boel