Health fejrer sine ph.d.er

Førhen fik ph.d.er blot tilsendt deres diplom med posten. Men en ny ceremoni på Health skal kaste mere glans over den bedrift, det er at hive en ph.d.-grad eller en doktorgrad i hus.

Fotos: Lars Kruse

Aarhus Universitets aula var onsdag pyntet op til fest med stole på snorlige rækker, farverige blomster og sirlige ruller med ph.d.-diplomer. For Health søsætter en ny tradition, der skal fejre fakultetets nyslåede ph.d.er og doktorer med en festlig og højtidelig ceremoni to gange om året.

Health tildeler årligt otte til ti doktorgrader, mens fakultetet uddanner 160-170 ph.d.er om året.

Brat afslutning på tre års hårdt arbejde

Læge og ph.d. Peter Skov Jensen får overrakt sit diplom af ph.d.-skoleleder Helene Nørrelund. Foto: Lars Kruse

En af de ph.d.er, der blev fejret ved denne første ceremoni, er Peter Skov Jensen, der er læge og fik sin ph.d.-grad i januar.

"Jeg synes, det er et rigtigt fint tiltag. Det er dejligt, at AU giver et ekstra skulderklap for den energi, man har lagt i arbejdet med afhandlingen," sagde han inden ceremonien.

Peter Skov Jensen markerede selv begivenheden med en reception efter sit forsvar efterfulgt af en afslappet middag for familien. Han beskriver det som en lidt brat afslutning på de tre år, da han i slutningen af september afleverede sin afhandling og efter sit forsvar i januar modtog sit diplom med posten.

Med sig til ceremonien havde han sin mor og far.

"De er meget stolte, og jeg ved, at de også glæder sig meget til at deltage."

Ph.d.-formand: Godt med markering

Karthiga Thavachelvam er ph.d.-studerende ved Institut for Biomedicin og formand for ph.d.-foreningen på Health. Som formand mener hun også, ceremonien er et fint tiltag.

”Det er positivt med en dag, hvor man officielt bliver fejret, det er godt med en markering.”

Professor ved Institut for Folkesundhed, Cecilia Ramlau-Hansen (t.v.), fik tildelt JCD-prisen af formand for ph.d.-foreningen ved Health, Karthiga Thavachelvam. Foto: Lars Kruse

Karthiga Thavachelvam deltog også i ceremonien onsdag, hvor hun som formand for ph.d.-foreningen overrakte JCD-prisen, som tildeles årets ph.d.-vejleder. I år gik prisen til professor Cecilia Ramlau-Hansen fra Institut for Folkesundhed .

"Jeg prøver at være den hånd i ryggen, der hjælper de studerende til at nå de mål, de ikke troede, de kunne opnå," sagde professoren i sin takketale, hvor hun også gav udtryk for, at det var en stor ære at modtage prisen.

Noget særligt

Ph.d.-skoleleder Helene Nørrelund fra Administrationscenter Health uddelte håndtryk og diplomer til samtlige af de 20 ph.d.er, der havde valgt at deltage i ceremonien.

"Vi laver denne fejring ud fra devisen om, at man skal huske at fejre sine succeser. Det er en succes at opnå en ph.d.-grad efter tre til fire års hårdt arbejde, og det vil vi gerne anerkende som fakultet," sagde hun.

Dekan Lars Bo Nielsen. Foto: Lars Kruse

I sin tale til de nyslåede ph.d.er og doktorer slog dekan ved Health Lars Bo Nielsen også fast, at det var på sin plads at fejre.

"Det er noget særligt, I opnår. I skal være stolte, og I skal vide, at fakultetet og ph.d.-skolen er stolte af jer."

Samtlige doktorer og ph.d.er, der deltog i ceremonien onsdag sammen med dekan Lars Bo Nielsen og ph.d.-skoleleder Helene Nørrelund. Foto: Lars Kruse