Institutleder: Seminarer styrker sammenhængskraften på instituttet

Institutleder på Institut for Biomedicin, Thomas G. Jensen, tøvede ikke med sin opbakning, da idéen om et månedligt institutseminar opstod på et møde sidste år.

Institutleder ved Institut for Biomedicin, Thomas G. Jensen. Foto: Privat
Foto: Jesper Rais

Efter knap et år med de månedlige seminarer er han ikke i tvivl om seminarernes betydning for instituttet.

»De er vigtige for sammenhængskraften på instituttet, fordi de er med til at udbrede kendskabet til hinanden og giver inspiration til forskningsarbejdet og til nye samarbejdsrelationer. Og så er der rigtig god stemning på seminarerne.«

LÆS OGSÅ: Hvordan kommer man hinanden ved på et stort institut?

At de ansatte hver måned hiver en time ud af deres kalender for at gå til seminarerne, er for ham at se en rigtig god investering for instituttet.

LÆS OGSÅ: Derfor prioriterer vi at komme til institutseminarer

»Det er klart det værd. Det koster instituttet en sandwich per medarbejder, og det er da billigt i forhold til, hvad vi får ud af det.«

Ikke eneste initiativ

Han understreger, at institutseminarerne ikke er eneste tiltag i bestræbelserne på at ryste det store institut sammen.

»Det er ét af flere tiltag. Men formen har vist sig at være meget velegnet hos os. Så det er en form, vi arbejder videre med i andre konstellationer. Vi har blandt andet god erfaring med, at netværk for henholdsvis nyligt fastansatte videnskabelige medarbejdere, lektorer og ikke-fastansatte VIP’er også er med til at styrke sammenhængskraften på instituttet,« fortæller han.