Internationale ansatte kan ikke længere få gratis danskundervisning på AU

Det er slut med gratis danskkurser for universitetets internationale ansatte. Det betyder, at AU’s ansatte i fremtiden skal betale op mod 10.000 kroner for at lære dansk.

Først var danskundervisningen gratis for AU's internationale ansatte. Så vedtog regeringen og Dansk Folkeparti i 2018 en skatteaftale, der betød, at den stod til at blive fuldt egenbetalt, men Lærdansk fandt alligevel en løsning for de AU-ansatte. Sagen slutter dog ikke der. En praksisændring betyder, at Lærdansk nu har måttet lukke kurserne på AU. Arkivfoto: Colourbox

Fakta: Kurserne

Danskundervisningen, der koster 2.000 kroner per modul, er den officielle, betalte danskuddannelse. Denne uddannelse (Danskuddannelse 3) afsluttes med en eksamen og giver mulighed for at søge om permanent opholdstilladelse og statsborgerskab.

FVU giver samme rettigheder som danskuddannelsen, heriblandt muligheden for at søge om permanent opholdstilladelse, når trin to er bestået, og statsborgerskab, når fjerde og sidste trin af FVU er bestået.

Alternativt kan man tage målrettede kurser med fokus på det talte hverdagssprog. De koster på begynderniveau 1.200 kroner for 40 lektioner og 1.295 kroner på højere niveauer.

De målrettede kurser afsluttes ikke med en test.

De internationale ansatte på AU kan ikke længere få gratis danskundervisning på universitetet. Det står klart, efter AU i sidste uge blev orienteret om, at Lærdansks gratis tilbud om Forberedende voksenundervisning (FVU-kurser) på AU bliver nedlagt.

I fremtiden står de ansatte derfor til at skulle betale 2.000 kroner for hvert modul danskundervisning, de tager. Et forløb består typisk af fem moduler, og prisen løber dermed op i 10.000 kroner.

”Vi er rigtigt kede af, at FVU-muligheden ikke længere vil forefindes for i hvert fald en stor del af vores ansatte, da de ansatte ikke længere har mulighed for at tage kurser på AU uden betaling,” siger Anne Pletschette Langer, som er international koordinator i International Academic Staff Services på Internationalt Center.

Hun oplyser, at de endnu afventer en udspecificering fra Lærdansk af, præcist hvem der bliver ramt af ændringerne, og hvad baggrunden for det er.

Skal finansiere skatteaftale

Hele miseren startede i marts 2018, da regeringen og Dansk Folkeparti landede en skatteaftale, som blandt andet skal finansieres ved, at selvforsørgende udenlandske borgere selv skal betale for at lære dansk.

LÆS OGSÅ: Udenlandske studerende og ansatte på AU skal betale for skattelettelser

Lovændringen trådte i kraft i juli sidste år, men i august måned kunne Aarhus Universitet og Lærdansk melde ud, at de havde fundet en løsning for AU’s ansatte: De kunne fortsat modtage gratis danskundervisning, hvis de havde det rette niveau til at deltage i FVU-kurser. De kurser er målrettet borgere i Danmark med behov for at løfte deres kompetencer til at læse og skrive med henblik på brug på arbejdsmarkedet, uddannelse og aktivt medborgerskab og er finansieret af staten. Udenlandske ansatte kunne derfor nøjes med at betale 1.250 kroner for et begynderkursus. Hvis man opnåede det rette niveau til at deltage i FVU efter begynderkurset, kunne man fortsætte på FVU.

LÆS OGSÅ: Ny aftale sikrer internationale AU-studerende og ansatte danskundervisning til 1.250 kroner i stedet for 10.000 kroner

Den mulighed ser der nu ud til at være sat en stopper for, og kravet om en betaling på 10.000 kroner er derfor alligevel en realitet, i hvert fald for nogle af de internationale ansatte.

Arkivfoto: Colourbox

Skyldes en praksisændring

Marianne Jensen, som er forstander på Lærdansk i Aarhus, oplyser, at hun stadig afventer flere oplysninger fra Undervisningsministeriet, men at lukningen af kurserne på AU skyldes en ændring i praksis.

”Den betyder, at man ikke er i målgruppen, hvis ikke man skal opholde sig i Danmark i længere tid. Det skyldes, at kurserne er målrettet brug på arbejdsmarkedet. Hvis man for eksempel er her som gæsteforelæser i et halvt år, er man derfor ikke længere i målgruppen,” forklarer hun.

Hun oplyser, at Lærdansk fortsat udbyder FVU-kurser på sprogskolen i Aarhus.

”Man kan henvende sig om deltagelse i de kurser, hvis man er i målgruppen. På baggrund af en vejledningssamtale og en visitation bliver det vurderet, om man falder inden for målgruppen og kan deltage,” siger hun.

De ansatte, der er i gang med FVU-kurser på AU, bliver kontaktet af Lærdansk og tilbudt alternative kurser.

Fakta: Kurserne

De målrettede kurser afsluttes ikke med en test.