Ingeniørerne FUT vinder Kapsejladsen 2022

Blandt en finale mellem ingeniørerne, de medicinstuderende, psykologerne og studerende fra VIA var det ingeniørerne fra FUT, der overlegent trak sig sejrrigt ud af Kapsejladsen og sent fredag eftermiddag kunne lade sig hylde ved overrækkelsen af Det Gyldne Bækken. Kampen om andenpladsen var meget tæt.

Foto: AU Foto

Det blev de ingeniørstuderende fra FUT, der løb med trofæet ved Kapsejladsen 2022, som fredag blev afholdt i en tætpakket Universitetspark.

Klokken 17.30 kunne Kapsejladsens konferencierer, komikerne Melvin Kakooza og Martin Johannes Larsen, råbe finalen i gang, og få minutter senere stod det klart, at ingeniørerne, ligesom bookmakerne havde forudset, var stærkest. FUT tog sejren ganske overlegent foran de medicinstuderende fra Umbilicus, der endte på andenpladsen.

Kapsejladsen 2022 løber af stablen med øl fra morgenstunden i en propfyldt Universitetspark

De studerende fra VIA University College – PROFUS – kom ind få centimeter efter Umbilicus og blev treer, mens psykologerne fra Psyk endte på fjerdepladsen.

Psyk vandt det Gyldne Bækken i 2021 og kom fredag med i finalen som hurtigste toer i de indledende heats. Men i finalen havde holdet problemer og røg efter en fin start i vandet og endte klart sidst.

Inden finalen var det PROFUS, der hurtigst bundede øl og dermed måtte vælge bane, men det blev altså i sidste ende ikke afgørende.

Kapsejladsen var i år ganske velbesøgt – efter to år med corona – med hvad der lignede op mod 30.000 tilskuere, som arrangementet også tidligere har nærmet sig.

Mange var mødt op i løbet af natten – nogle så tidligt som inden, klokken slog 02. Eftersom Kapsejladsen ikke er blevet afholdt i sin normale form i to år, var det for mange tusinde af gæsterne første gang, de deltog i Kapsejladsen.

Korrekturlæst af Charlotte Boel.