Kapsejladsen 2022 løber af stablen med øl fra morgenstunden i en propfyldt Universitetspark

Universitetsparken ser ud til at nærme sig et besøgstal på op mod 30.000 til årets Kapsejlads, der finder sted fredag. Flere af de fremmødte studerende har siddet i parken siden klokken 02 natten til fredag. Det har været koldt, men tiden går hurtigt, når man fortæller røverhistorier, fortæller en studerende.

Tusindvis af studerende er samlet i Universitetsparken fredag. Foto: Omnibus

Bassen pumper fra det store anlæg i Universitetsparken, mens små højttalere fra nær og fjern rundt om søen prøver at hamle op med den øredøvende lyd. Kapsejladsen på Aarhus Universitet er for første gang i to år tilbage i sin oprindelige form, og de studerende i Aarhus ser i den grad ud til at omfavne det faktum.

Universitetsparken er allerede inden klokken 10 fyldt helt op omkring søen, og flere og flere kommer til. At øllene allerede flyder frit, kan lugtes på afstand, lidt som når man går ned i en fredagsbar.

Fra den flydende scene i uni-søen lyder der pludselig en melding om Arts-fakultetets festforening: ”Ikke en eneste, jeg kender, hader Humbug”. Det er morgenværterne fra podcasten Søvand, der forsøger at holde styr på programmet og underholde de tusindvis af fremmødte.

Mens mange har været til Kapsejladsen før, er der også mange nye studerende, der er her for første gang, efter at coronapandemien de seneste to år har forpurret Kapsejladsen i at indtage sin traditionelle form.

Tre af dem er Thilde, Sabrina og Signe, som alle læser til sygeplejerske på 3. semester i Aarhus. Thilde ankom til Universitetsparken kl. 01.45, mens de to andre stødte til i løbet af natten.

De bruger Kapsejladsen til at hygge sig med deres klasse, fortæller de.

”Vi havde hørt, det skulle være vildt, og at det bare er noget, man skal tage til,” siger Thilde.

”Det er meget sådan endagsfestival-agtigt. Det er meget nice. Der er ikke så mange toiletter, men det er, som det er,” siger Sabrina.

Og hun har en pointe. Køerne til de relativt få toiletter er alenlange, og flere benytter i stedet et hjørne i parken.

Ingeniørerne FUT vinder Kapsejladsen 2022

Signe fortæller, at det har sin pris at stå så tidligt op for at få en god plads i parken.

”Vi er lidt trætte og kan ikke rigtigt komme op i gear, selvom vi drikker alkohol. Der er lidt lang tid, til det bliver tid til Kapsejlads,” siger hun, mens Thilde bryder ind.

”Vi regner med at blive, til det slutter, men det er også, fordi vi skal høre Tobias Rahim,” siger hun.

Den fulde oplevelse

Casper og Jakob læser til bygningsingeniør på 4. semester. De er her også for første gang, men kendte også godt traditionen om at møde tidligt op i parken.

”Vi har siddet her siden klokken 02 og frosset oppe i hjørnet, så nu skulle vi lige ned og fange solen,” siger Jakob.

”De siger, man skal komme tidligt, så vi skulle lige have the full experience. Vi var ret overrasket over, at der var så mange så tidligt. Klokken 02 måtte man ret langt ud i periferien for at få plads,” siger Casper.

Det er mange timer, I har været her allerede, hvad har I lavet?

”Det går overraskende hurtigt. Vi sad bare og sludrede og fortalte gamle røverhistorier,” siger Jakob.

Længere oppe ad bakken, midt i larmen fra de mange tilskuere, sidder Rasmus og drikker Red Bull i en campingstol. Han læser til bygningskonstruktør på VIA University College på 2. semester. Siden klokken 05 har han drukket fem-seks øl, siger han, men hans kammerat mener, det er lavt sat.

”Jeg skal på arbejde klokken 16, så jeg tænker, jeg stopper med at drikke ved 12-tiden,” siger Rasmus.

Kan du godt klare at arbejde i dag?

”Det tænker jeg da. Det får i hvert fald et forsøg,” siger han.

International studerende: Det er rimeligt vildt

Sofaer og liggestole er slæbt ind i parken, og på nogle skråninger sidder folk bogstaveligt oven i hinanden.

Tættere ved søen står Aleyna, der har søgt en smule væk fra larmen. Hun er fra Tyrkiet og har boet i Aarhus i otte måneder. Her er hun i gang med at tage sin masteruddannelse i antropologi, og hendes uddannelse må siges at være passende, når hun taler om arrangementet, hvor hun netop har overværet nøgenløbet. Kapsejladsen er meget anderledes end noget, hun har oplevet før, fortæller hun.

”Jeg kom ikke så tidligt, men er lige kommet for at føle viben. Og det er rimeligt vildt. Det er som et kulturchok for mig. Jeg vidste godt, at danskere elsker at drikke og spille drukspil, men det her er vildt,” siger hun med et grin.

”Jeg så lige nøgenløbet, og jeg er meget overrasket. Det kunne ikke ske i Tyrkiet. Jeg er meget overrasket over, at danskerne er så komfortable med nøgenhed i offentligheden. Det er meget interessant, næsten mere interessant end Kapsejladsen.”

Det er lidt nemmere at komme ind på de studerende her i parken, har hun en fornemmelse af.

”Danskere er normalt lidt generte, og det tager tid at blive venner med dem, men her føler jeg, du kan hænge ud med alle,” siger hun.

Korrekturlæst af Charlotte Boel.