Nobelprismodtager Jens Christian Skou er død

Professor emeritus ved Aarhus Universitet, Jens Christian Skou, er død 99 år gammel. Skou modtog Nobelprisen i kemi i 1997, og er den seneste dansker, hvis forskning er blevet hædret med den prestigefulde pris.

Professor emeritus Jens Christian Skou døde i går, mandag 28. maj 2018. Jens Christian Skou blev 99 år. Foto: Søren Kjeldgaard/AU Foto

Læge og fysiolog, professor emeritus Jens Christian Skou, opdagede i 1957 den såkaldte natrium-kalium-pumpe, og 40 år senere blev han hædret for sin opdagelse med Nobelprisen i kemi. Skou bragte dermed Aarhus Universitet ind i den absolutte elite.

Men Jens Christian Skou havde ikke kun fokus på det, der foregik i laboratoriet. Han var også involveret i universitetspolitiske debatter, og den gamle grundforsker var en stærk fortaler for midler til fri forskning, og havde ikke meget til overs for den erhvervsorientering, universiteterne i dag underlægges fra politisk hold.

En kritik, der blandt andet kom til udtryk i erindringsbogen ’Om heldige valg. Eller hvad frøer krabber og hajer også kan bruges til’ udgivet i 2013.