Ny dekan på Health: Forsker i den hyppigste dødsårsag i Vesten

Det var en blanding af lyst og nød, der tilbage i 80’erne på medicinstudiet på Københavns Universitet fik Lars Bo Nielsen til at søge en forskerkarriere.

Lars Bo Nielsen er professor i functional genomics og kommer fra en stilling som institutleder for Institut for Klinisk Medicin på Københavns Universitet. Han tiltræder stillingen som dekan for Health 1. april. Foto: Lars Kruse

”Det var sådan, da jeg begyndte på lægestudiet, at de allerede på introkurset sagde: ”I kan lige så godt indstille jer på at blive arbejdsløse. Hvis I vil noget som helst andet, skal I søge over på jura- eller ingeniøruddannelserne.” Mange måtte tage til Sverige for at få arbejde, og ville man blive i København, skulle man skrive en disputats. Men jeg syntes også, at det kunne være spændende at komme med i noget forskning,” fortæller Lars Bo Nielsen.

LÆS OGSÅ: ”På et eller andet tidspunkt skal man cutte navlesnoren”

Lars Bo Nielsen henvendte sig til flere forskningsgrupper, og efter to afslag fik han plads i en gruppe ledet af professor Steen Stender, som forskede i årsagerne til hjerte-kar-sygdomme.

Det giver mening

Det var lidt af en tilfældighed, at Lars Bo Nielsen fik tilbudt plads i en forskningsgruppe inden for netop det felt, men det er ingen tilfældighed, at han siden er blevet inden for feltet, understreger han.

”Når man arbejder med hjerte-kar-sygdomme, arbejder man med den hyppigste dødsårsag i den vestlige verden. Det giver mening at arbejde med grundforskning inden for en sygdom, der rammer så mange mennesker.”

I dag er det kendt, at forhøjet kolesterol i blodet er årsag til hjerte-kar-sygdomme som for eksempel åreforkalkning, og at man derfor skal sænke kolesterolniveauet hos patienterne. Men det var ikke tilfældet, da Lars Bo Nielsen begyndte at forske inden for feltet.

”De studier, vi lavede, understøttede hele tiden hypotesen om, at kolesterol var årsag til hjerte-kar-sygdomme. Det har jo siden vist sig, at det var en rigtig hypotese, og det var sjovt at være med til at skabe det faglige fundament for de kliniske studier, der kom i 1994, hvor man første gang sagde, at der var evidens for hypotesen.”

­­

Fakta om Lars Bo Nielsen

52 år og professor i functional genomics.

Kommer fra en stilling som institutleder for Institut for Klinisk Medicin på Københavns Universitet.

Har forsket i kolesterol og åreforkalkning i 30 år.

Gift med Lise Leth Jeppesen, der er neurolog. Sammen har de to sønner på 24 og 20 år.

Spillede indtil for nylig basketball i sin fritid og sejler.