Ny forening vil hjælpe studerende i sorg

De to initiativtagere til foreningen Studerende og Sorg har selv haft sorgen tæt inde på livet i studietiden og arrangerer sorggrupper for studerende, der har mistet en nær pårørende.

Jørgen Lind og Lotte Fuglsang står bag foreningen Studerende og Sorg, der arrangerer sorggrupper for studerende, der har mistet en nær pårørende. Fotos: Ida Marie Jensen

Foreningen Studerende og Sorg – SoS

Foreningen støtter studerende på en videregående uddannelse, som er i sorg. I øjeblikket er sorggruppen rettet mod studerende, der har mistet en nær pårørende.

Man kan støtte foreningen ved et medlemskab, som koster 50 kroner om året og går til driften. Medlemskab er ikke en forudsætning for at kunne gøre brug af foreningens tilbud.

Foreningen vil også gerne høre fra studerende, der kunne tænke sig at blive frivillige i foreningen og hjælpe med at drive sorggrupperne.

Foreningen drives af formand, cand.mag. i æstetik og kultur Jørgen Lind og psykologistuderende Lotte Fuglsang. Desuden er sorgforsker Maja O’Connor tilknyttet foreningen.

Det var en nyhed om, at børn og unge i sorg må vente i op til 15 måneder på at få professionel sorgrådgivning, der fik idéen til foreningen Studerende og Sorg til at spire.

De to initiativtagere til foreningen er Jørgen Lind, der blev færdig som cand.mag. i Æstetik og Kultur sidste sommer, og Lotte Fuglsang, der er i gang med at skrive speciale i psykologi. Begge har haft sorgen tæt inde på livet, samtidig med at de forsøgte at holde skruen nogenlunde i vandet på studiet. Jørgen Lind mistede sin far til kræft i begyndelsen af studiet, mens Lotte Fuglsangs forældre meddelte hende, at de skulle skilles, lige da hun skulle i gang med rusugen på universitetet.

Lotte Fuglsang understreger, at hendes sorg naturligvis var en anden end Jørgen Linds. Men trods det har de begge oplevet, at det kan være svært at bære på en sorg som universitetsstuderende.

”Et er, at du på et universitetsstudie bliver stillet til regnskab hvert halve år, når der er eksamener,” forklarer Jørgen Lind og fortsætter:

”På et arbejde har du faste mødetider og konkrete opgaver, som du møder ind til og er optaget af. Og så er det nemmere at lukke lidt ned for sorgen. Men på et studie har man ansvaret for egen læring og skal måske kun til timer 2-3 gange om ugen. Her skal man selv finde overskuddet til at beslutte sig for, hvad man skal lave. Og så er det meget sværere at lukke ned for sorgen.”

Der er et behov

At der er et behov for et sorgtilbud for studerende, hvor man relativt hurtigt kan komme med i en sorggruppe, er de to initiativtagere blevet bekræftet i fra flere sider. Undervejs i forløbet har de søgt input hos studenterpræsterne, Studenterrådgivningen, eksisterende sorggrupper og hos sorgforsker på AU Maja O’Connor. Sidstnævnte er nu fast sparringspartner for foreningen.

”Vi er fra alle sider blevet støttet i, at der er et behov for et sorgtilbud rettet mod studerende,” siger Jørgen Lind.

Også Aarhus Kommune bakker op om foreningen med en bevilling på 30.000 kroner.

Og for en uges tid siden satte de to initiativtagere stearinlys og kaffe på bordet i Frivillighuset i Grønnegade og bød syv studerende velkomne i den første sorggruppe for studerende, der har mistet en nær pårørende. Sorggruppen mødes en gang om ugen i to timer de kommende otte uger.

Både Lotte Fuglsang og Jørgen Lind trækker på deres egne erfaringer, når de forsøger at hjælpe andre unge i sorg. For eksempel er de to enige om, at pauserne og det sociale liv på studiet kan være svære at rumme.

Fredagsbarer er noget af det værste

Jørgen Lind fortæller, hvordan han sørgede for at sidde yderst til forelæsningerne, så han kunne skynde sig at cykle hjem bagefter.

”Og fredagsbarer er noget af det værste. De kræver, at man kan tale om ingenting, og det er noget af det sværeste, når man er i sorg. For det er kun sorgen, der fylder. Men man vil heller ikke belemre andre med den. Og det kræver både tid og fortrolighed at fortælle om, så det er ikke lige noget, man snakker om over en øl i baren,” forklarer han.

LÆS OGSÅ: Frivillige AU-studerende opretter anonym helpline

Han beskriver også miljøet på universitetet som et sted med et højt abstraktionsniveau, og hvor man ofte skøjter hen over den sofistikerede overflade.

”Det er utroligt, hvor mange betydningsfulde ting, man kan tale om på et teoretisk plan,” siger han.

Stemplet

Lotte Fuglsang fortæller, at man nemt bliver stemplet som ’den, der har mistet’ blandt sine medstuderende.

”Folk ved ikke altid, hvordan de skal takle en medstuderende i sorg, eller hvordan de skal spørge til det.”

Lotte Fuglsang og Jørgen Lind driver foreningen på frivillig basis. Det er gratis at blive en del af foreningens sorggruppe.

”Vi begynder den næste sorggruppe efter sommerferien,” fortæller Lotte Fuglsang og fortsætter:

”Lige nu er det Jørgen og jeg, der driver sorggrupperne, men hvis efterspørgslen stiger, kunne vi godt bruge flere frivillige, som selvfølgelig vil blive klædt på til opgaven og vil få supervision af Maja O’Connor,” siger hun.

Foreningen Studerende og Sorg – SoS

Artiklen er oprindeligt bragt 08.05.2018.