Ny formand: ”O.k., at studerende ikke kender Studenterrådet, hvis bare de kender deres fagråd”

Bedre studiemiljø på AU, lokal implementering af fremdriftsreformen og uddannelseskvalitet er blot nogle af de sager, der venter Studenterrådets nye formand Allan Graversen Vesterlund. Og det kritiske samarbejde med AU’s ledelse fortsætter med ham ved roret, lover han.

Allan Graversen Vesterlund har været næstformand for Studenterrådet i halvandet år, og nu overtager han formandsposten efter Per Dalbjerg. Til daglig læser han erhvervsøkonomi og europastudier og håber på at få job i en NGO, når han er færdig med studierne. Foto: Lars Kruse

Den hårde kerne omkring Studenterrådet holder til i lokaler tæt ved Studenterhuset. Her forbereder de politik, aktiviteter, demonstrationer og høringssvar. Der er næsten altid kaffe på den røde termokande, og tomme ølflasker vidner om, at her også drikkes en håndbajer eller to i ny og næ.

Allan Graversen Vesterlund har været en aktiv del af Studenterrådets inderkreds i flere år. Det seneste halvandet år som næstformand, og nu overtager han formandsposten efter Per Dalbjerg, der skal færdiggøre sine studier.

Det er fagrådene, der tæller

Allan Graversen Vesterlund ønsker at fortsætte det kritiske samarbejde med AU’s ledelse, men mens den afgåede formand stillede op med ønsket om at udbrede kendskabet til Studenterrådet bredt på AU, forholder Allan Graversen Vesterlund sig mere pragmatisk til den sag. Han ved godt, at rådet endnu langt fra er repræsentativt for samtlige 45.000 studerende på AU, og at mange studerende nok bliver lidt slørede i blikket, når talen falder på Studenterrådet.

”Det er helt o.k. for mig, at mange studerende ikke kender Studenterrådet som sådan, for vores struktur gør, at vi er lokalt forankret på de enkelte studier i kraft af fagrådene. Så hvis alle de psykologistuderende ved, hvem Psykrådet er, så kender de faktisk Studenterrådet den vej igennem.”

Studienævn skal klædes på

Blandt de ting, som Allan Graversen Vesterlund ved, at han kommer til at beskæftige sig med, er den kommende studiemiljøundersøgelse på AU, implementeringen af fremdriftsreformen og de ventede rapporter fra regeringens Udvalg for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser.

Fremdriftsreformen har han længe kæmpet imod:

”De overordnede rammer er det jo for sent at gøre noget ved nu. Nu kommer arbejdet i stedet til at foregå ude i studienævnene, hvor reformen skal implementeres i de enkelte uddannelser. Så vi skal have studienævnene klædt på til den opgave.”

Studerer på fuld tid

Allan Graversen Vesterlund regner selv med at fortsætte sine studier på erhvervsøkonomi og europastudier på fuld tid sideløbende med arbejdet som studenterrådsformand.

”Jeg forventer da at skulle bruge mange aftener på enten studiet eller på arbejdet i Studenterrådet. Og så satser jeg ikke på at få 12 i alle fag, men arbejdet i Studenterrådet er så vigtigt for mig, at det vil være o.k. med et 7-tal i nogle fag. Og jeg vil gerne være færdig inden for en overskuelig fremtid.”

Går alt efter planen, skal han skrive speciale i foråret 2016.

Men selvom han bruger en stor del af sin tid på studenterpolitik, så betyder det ikke, at han fantaserer om en fremtid på Christiansborg.

”Nej, slet ikke. Det er det daglige arbejde i rådet, der trækker. Jeg har fede kolleger, ikke to dage er ens, og man jonglerer rundt med alle mulige ting. Og så har jeg haft en del organisationsteori på studiet, men ét er at læse om det i en bog, noget andet er at prøve at arbejde i en rigtig organisation.”

Når tiden på AU er slut, håber han på at styre udenom arbejdsløsheden og måske få job i en NGO.

Hvad er Studenterrådet?

Studenterrådet på AU er de studerendes stemme i forhold til studenterpolitiske sager internt på AU eller i samfundet, og rådet inviteres i den forbindelse ofte til at komme med høringssvar.

De enkelte fagråd er repræsenteret i Studenterrådet, så Studenterrådet kan ses som en slags fælles talsmand for AU’s fagråd, og det er fagrådene, der bestemmer, hvad Studenterrådet skal mene og gøre.

Læs mere: sr.au.dk