Nyt (potte)skår i spidsen for Studenterrådet

Studenterrådets nye formand hedder Sune Koch Rønnow og ved en del om potteskår og gamle græske statuer. Til sommer bliver han nemlig bachelor i klassisk arkæologi.

Sune Koch Rønnow fotograferet på Antikmuseet under AU sammen med en lang række romerske statsmænd. Foto: Maria Randima

Sune Koch Rønnow tiltrådte formandsposten i februar og overtager roret i en tid, hvor konsekvenserne af regeringens fremdriftsreform for alvor begynder at vise sig.

»Vi kommer ikke uden om fremdriftsreformen. Derfor må vi sørge for, at den bliver implementeret så godt som overhovedet muligt, men samtidig vil vi blive ved med at vise aktiv modstand imod den,« siger Sune Koch Rønnow.

For at gøre dét mest optimalt er det ifølge den nye formand nødvendigt at styrke koordinationen mellem kampagnearbejde og udvalgsarbejde.

»Vi har jo både repræsentanter i de formelle organer, råd og nævn, og så har vi folk, som laver kampagner udadtil. Vi skal være bedre til at tænke de to fronter sammen. Så kampagnearbejdet i højere grad understøtter udvalgsmedlemmernes formelle krav og omvendt,« siger han.

Fokus på »markedsliggørelse«
af uddannelse

Ifølge Sune Koch Rønnow skal fremdriftsreformen ses i tæt sammenhæng med regeringens dimensioneringsplan og SU-reform. Alle er udtryk for en politisk tendens til at »markedsliggøre« uddannelsessystemet, siger han.

»Det er vigtigt, vi får adresseret det overordnede problem, at vores universitet bliver forvandlet fra at være en dannelsesinstitution til at være en fabrik, der producerer uddannelse og forskning på markedsvilkår.«

Fem skæve:

1. Det kan gøre mig vred, når: … nogen bliver nedladende både over for studerende, men også generelt i samfundet. Jeg har lettere ved at håndtere, når der er en ærlig politisk debat. Mange avisartikler er for eksempel skrevet i en nedladende tone. Når man forsøger at bagvaske os som studerende i stedet for at tage debatten, så gør det mig sgu vred.

2. Jeg bruger mest Facebook til: … at følge med i, hvad andre laver. Ellers har jeg jo ingen idé om, hvem der er kærester, og hvem der ikke er. Jeg er virkelig dårlig til Facebook, men har fundet ud af, at jeg bliver hægtet af, hvis ikke jeg er med. Facebook er meget en social ting for mig, men jeg bruger det selvfølgelig også til at følge med politisk og til arbejdsrelaterede opgaver.

3. Mit største idol er: … ikke rigtigt nogen. Jeg kan ikke lide at idolisere folk. Det bliver meget sådan noget med at dyrke personen for personens skyld. For mig er det vigtigere, hvad folk siger og skriver. Af politisk litteratur er jeg for nylig begyndt at læse Thomas Piketty (fransk økonom, som især forsker i økonomisk ulighed, red.). Det synes jeg er ret inspirerende.

4. Udover faste udgifter bruger jeg flest penge på: … øl og mad. Man er jo opdraget i sådan en dansk ølkultur, og for mig er det en god mulighed for at få set nogle folk og hygget sammen. Jeg er lige blevet 27, så jeg kan ikke drikke helt lige så mange øl som tidligere, så nu er jeg i stedet begyndt at drikke lidt dyrere øl.

5. De færreste ved, at jeg: … er lidt af en poptøs indeni. Tidligere har jeg været meget antipop. Nu har jeg fundet ud af, at det er rigtig godt at sidde og arbejde til, og så er det også rigtig godt at feste til. Taylor Swift og Shakira og Ke$ha – jeg er helt skudt i dem, selvom det er meget ulig min person.