Ny institutleder på Datalogi forventes ansat inden sommerferien

Der har været 15 ansøgere til den opslåede stilling som institutleder ved Institut for Datalogi.

Kurt Jensen, som selv stod i spidsen for Datalogi fra 1998 til 2014, og som i dag er viceinstitutleder, regner med at kunne slippe tøjlerne som konstitueret leder af instituttet inden sommerferien. Foto: AU Foto

De fleste ansøgere var dog klart ukvalificerede, fortæller konstitueret institutleder Kurt Jensen, som også kan fortælle, at man holder ansættelsessamtaler i de kommende uger.

”Det er min forventning, at vi har fået ansat en ny institutleder inden sommerferien,” fortæller Kurt Jensen.

Kurt Jensen har været konstitueret i stillingen siden 1. december sidste år. Han er ikke ansøger til stillingen.

Stillingen som institutleder er ikke den eneste, der har været slået op på Datalogi.

LÆS OGSÅ: Rektor må gribe ind: Svære samarbejdsproblemer mellem ST-dekan og Institut for Datalogi

Også ansættelse af videnskabelige medarbejdere

Som led i AU’s digitaliseringssatsning skal antallet af faste videnskabelige medarbejdere på instituttet forøges med 18 personer over de næste fire år. Hvilket ifølge Kurt Jensen er en vanskelig opgave, da der er hård konkurrence om de bedste inden for it-sektoren.

Kurt Jensen fortæller, at man på instituttet netop har behandlet 113 ansøgninger til opslag som adjunkt og lektor.

”Vi har givet ansættelsestilbud til otte af ansøgerne. Hvis vi er heldige, takker halvdelen af dem ja til tilbuddet,” lyder det fra Kurt Jensen.

”De har stort set alle tilbud fra to eller tre andre af de absolut bedste universiteter, og chancen for, at de vælger Aarhus, er derfor desværre kun 25-50 procent.”

Et opslag til en stilling som professor med ansøgningsfrist her i maj måned tiltrak 37 ansøgere. Kurt Jensen forventer, at ansættelsestilbud bliver givet inden sommerferien.