Nye regler for fredagsbarer: Se, hvad det betyder for dig

Din fredagsbar skal leve op til et nyt sæt regler i det nye semester. Reglerne skal blandt andet skabe klarhed omkring, hvem der har ansvaret ved fredagsbarerne, og sikre, at der bliver taget hensyn til bygninger samt øvrige studerende og ansatte. Og så skal alle barer – ikke mindst – have deres egen alkoholbevilling. Men hvad betyder det egentlig for din bar? Omnibus har været på besøg hos hvert af de fire hovedområder, hvor ledelser og barformænd nu blandt andet skal blive enige om åbningstider.

Grafik: Astrid Reitzel

Health

Fredagsbarer/festforeninger: 4

»Jeg synes, vi er mødtes et fornuftigt sted, hvor fredagsbarerne kan acceptere universitetsledelsens krav om mere styring,« siger afgående formand for Idræt Ditte Sofie Søndergaard.

Hun er dog varsom med at læne sig roligt tilbage, før de nye rutiner er blevet indarbejdet, og – ikke mindst – før de nye alkoholbevillinger er i hus.

»I modsætning til Medicin er vi er en lille organisation på Idræt, og derfor kræver det mere af hvert enkelt medlem end i de større foreninger, hvor der er flere kræfter at trække på,« siger hun.

Chefrådgiver for dekanatet på Health Anders Roed forsikrer, at barerne kan få alt den hjælp og vejledning, de har brug for. Han regner ikke med, at de nye regler får særligt store konsekvenser for barerne på Health.

»Selvfølgelig er der nogle ting, man skal være lidt mere præcis om i forhold til afvikling og opgave- og rollefordeling. Men det kommer ikke til at kunne mærkes ret meget af de studerende, der besøger barerne,« siger han.

Arts

Fredagsbarer/festforeninger: 15

På Arts har ledelsen lavet et særskilt tillæg til det overordnede regelsæt for AU’s fredagsbarer.

Formand for Historisk fredagsbar, FRED, Rolf Sørensen kan sagtens se behovet for klare aftaler, men han mener, Arts er gået for vidt med formaninger og paragraffer.

»Ledelsen har taget styringen, og hvad der burde være forhandlede aftaler, er i virkeligheden diktater. Vi er blevet umyndiggjort og behandlet som teenagere,« siger han.

Den udmelding ærgrer administrationschef på Arts Ole Jensen.

»Vi har virkelig holdt mange møder for at finde den bedste måde at gøre det her på,« siger han.

Ifølge administrationschefen er det især Arts-barernes koncentration i Nobelparken tæt op ad kontorer og undervisningslokaler, som har skabt behovet for et tillæg til det overordnede regelsæt.

»Der har været en del klager over barerne, og det er vi jo nødt til at forholde os til. Vi har desværre også eksempler på tyveri, hærværk og lokaler, der ikke har været rengjort og ikke har stået klar til almindelig brug,« siger han.

Det er en af grundene til, at ledelsen på Arts blandt andet stiller krav om, at der skal være vægtere tilknyttet fredagsbarerne.

ST

Fredagsbarer/festforeninger: 13

Teknisk chef på ST Bent Lorenzen regner med, at barerne sagtens kan komme overens med ledelserne på de forskellige institutter.

»Tidligere har fredagsbarerne ikke alle steder haft faste lukketider. Det skal der laves faste aftaler omkring nu. Men institutter ved ST har ikke været utilfredse og ønsker som sådan ikke at ændre på barerne,« siger Bent Lorenzen.

Formand for Fysisk Fredagsbar Lise Trier Nielsen bekræfter, at samarbejdet med institutledelsen hidtil har været godt, og hun forventer, at de kan fortsætte nogenlunde som før.

»Overordnet set giver de nye regler ikke store ændringer for Fysisk Fredagsbar. Vi får lidt ekstra arbejde ved, at alt skal registreres, men til gengæld kommer der lidt mere struktur på ansvarsområderne, hvilket egentlig er meget rart,« siger hun.

Formanden for Nanorama, som står for Nanobar, Halvor Høen Hval hilser også idéen om fælles retningslinjer velkommen, men han er skeptisk i forhold til punktet om åbningstider.

»Jeg har stadig til gode at høre de gode argumenter for, hvorfor vi skal tage ned i byen i stedet for at hygge til fredagsbarer på campus efter kl. 22 om fredagen,« siger han.

BSS

Fredagsbarer/festforeninger: 5

De nye regler er ikke fremmede for barerne på BSS, som ifølge dekan Svend Hylleberg altid har været velorganiserede.

»Barerne lever i forvejen fuldt op til kravene i regelsættet, så der bliver ikke nogen ændringer i den praksis, der foregår ved os,« siger dekanen.

Ledelsen på BSS har nedskrevet et særskilt regelsæt, der gælder for Studenterlauget og Økonomisk Forening, og dét er formand for Økonomisk Forening Martin Nørskov Sørensen fint tilfreds med.

»For os er det her ikke så stor en omvæltning, som det måske er for nogle af de andre barer. Reglerne sammenfatter i virkeligheden bare mange af de mundtlige aftaler, vi havde tidligere,« siger han.

På BSS har barer og fester i øvrigt vagter tilknyttet, som festforeningerne selv betaler for.

BAGGRUND:

I 2012 flyttede en række fag på Arts og BSS adresser. Det gav anledning til, at ledelserne på disse to hovedområder i samarbejde med de studerende vedtog fælles retningslinjer for fredagsbarer i Nobelparken. Omkring et halvt år senere, i oktober 2013, nedsatte universitetsledelsen en arbejdsgruppe, som skulle drøfte forslag til overordnede, fælles regler for samtlige fredagsbarer på AU. Politiet kom på banen i marts i år, hvor de informerede om, at alle fredagsbarer skal have egen alkoholbevilling. Det endelige regelsæt blev vedtaget op til sommerferien i juni i år.