Op mod 30 studerende på Aarhus BSS smittet med COVID-19

Op mod 30 studerende på især erhvervsøkonomi og jura er blevet smittet med COVID-19 i løbet af den seneste uge.

Mange aarhusianere er blevet testet positive for COVID-19 den seneste uge. Op mod 30 af dem er studerende fra Aarhus BSS. Arkivfoto: Lise Balsby

Prodekan for uddannelse på Aarhus BSS, Per Andersen, oplyser i en skrivelse, at studerende generelt udviser god adfærd på campus. Men at det samme måske ikke helt er tilfældet på andre tidspunkter. Per Andersen formulerer det på denne måde på studerende.au.dk:

"Mange af de smittede har deltaget i fester uden for campus, og vi kan ikke udelukke, at der er en sammenhæng mellem deltagelse i festerne og den efterfølgende COVID-19-smitte."

Han kommer på den baggrund med følgende opfordring:

"Alle (bør) tænke sig ekstra godt om og videreføre den gode adfærd på campus i deres fritid. Det er et fælles ansvar mellem universitet og studerende, at vi med vores adfærd er med til at sikre, at den fysiske undervisning kan fortsætte i videst muligt omfang."

Meld det, hvis du bliver smittet

Aarhus BSS har som de øvrige fire fakulteter på AU et smitteberedskab for både studerende og medarbejdere. Som studerende bør du derfor meddele det til universitetet, hvis du er blevet smittet med COVID-19, lyder endnu en opfordring fra Per Andersen.

"På den måde hjælper man med, at vi hurtigst muligt får minimeret risikoen for smittespredning på campus. Det har mange studerende allerede gjort, og det er værdsat og et udtryk for ansvarlighed over for andre medstuderende."

De to studieretninger er kendetegnet ved store hold. På AU blev 430 studerende i år tilbudt optagelse på jura, mens det tilsvarende tal er 570 på erhvervsøkonomi.

FAKTA