ARRANGØRERNE TAGER GERNE SKRALDET – DET TOG ”KUN” 9 TIMER

Med hjælp fra 330 frivillige studerende fik de to arrangører af Kapsejladsen på ”kun” 9 timer finkæmmet Universitetsparken for skrald efter festen. Og de gjorde det med glæde for at kunne give deres medstuderende en fest, fortæller de.

Lørdag formiddag lignede Universitetsparken ikke sig selv, efter at op mod 30.000 studerende havde festet igennem til Kapsejladsen fredag. Foto: Omnibus

Gik man en tur i Universitetsparken lørdag morgen, lignede sceneriet til forveksling dagen efter Roskilde Festival – bare uden telte.

Men lørdag aften, mindre end 24 timer efter, at vinderen af Kapsejladsen var kåret, var parken ikke bare ren igen. Den var højst sandsynligt renere end før sejladsen. Over 300 foreningsmedlemmer på AU havde ryddet op og arm i arm finkæmmet plænen for selv de mindste snusposer og ølkapsler.

Oprydningen tog ni timer fordelt på to dage, fortæller Lasse Juul Christensen, som er en af de to arrangører bag Kapsejladsen. Den begyndte fredag klokken 18.15, da de sidste gæster efter finalen var blevet gelejdet ud af parken, og sluttede lidt før klokken 18 lørdag. Tre timer om fredagen og seks timer om lørdagen.

”Der går under et døgn, fra Kapsejladsen slutter, til at parken skinner. Vi begynder med de store ting og bevæger os ned i størrelsesorden, indtil vi laver lange kæder af mennesker, som går skulder ved skulder og finkæmmer græsset for små glasskår, cigaretskodder, snusposer og kapsler. Hvert et lille objekt. Når vi har gjort det, ser parken pænere ud, end den gjorde inden Kapsejladsen,” siger Lasse Juul Christensen.

Det er et ganske omfattende arbejde for de cirka 330 foreningsmedlemmer, men ifølge arrangøren bliver opgaven løst uden sure miner.

”Det kan være hårdt og uoverskueligt, men det er ikke en eller anden sur tjans. De ni timer, vi bruger på at rydde op, er en dråbe i havet som arrangør. Det er en lille del af Kapsejladsen. Vi hygger os med det, hører musik, man går blandt sine venner, og så fester vi selv efter oprydningen,” siger han.

Foreningsmedlemmerne afholdt en oprydningsfest, da parken lørdag aften var helt ren, så der igen var oprydningsarbejde søndag. Men det blev hurtigt klaret, fortæller Lasse Juul Christensen.

Sviner de studerende for meget?

Én ting er, at oprydningen er en stor opgave. En anden er, at det langt fra er gratis at gøre parken ren. Lasse Juul Christensen kan endnu ikke sætte et beløb på, men de 70.000 kroner, som det kostede at rydde op i 2019, er ikke skudt helt ved siden af, siger han.

På sociale medier har flere personer givet udtryk for, at de op mod 30.000 studerende til Kapsejladsen sviner for meget i parken, og at de burde rydde op efter sig selv. I 2019 fortalte en af arrangørerne fra dengang, Mads Brögger Klausen, til TV 2, at svineriet havde ”taget overhånd”. For mange lod deres ting ligge i parken, lød det fra ham.

Prisen på cirka 70.000 kroner for at rydde op efter andre kunne for nogle være endnu et argument for, at gæsterne i parken ryddede op efter sig selv, men så enkelt er det ikke, mener Lasse Juul Christensen.

”Det ville ikke give mening at skulle koordinere en oprydning med 30.000 mennesker. Det vil bare gøre alting mere besværligt, fordi folk skal ud af parken, og vi er sindssygt mange mennesker. Der er mange ildsjæle, som gerne vil være med til at skabe Kapsejladsen og også at rydde op efter den. I kraft af det kan vi have den struktur, hvor de få rydder op efter de mange. Vi gør det med glæde,” siger Lasse Juul Christensen.

Han mener, at de studerende er gode til at bruge skraldespandene i parken under Kapsejladsen, og de sorteringsstationer, arrangørerne satte op til gæsternes brugte stole, blev benyttet, forklarer han. Men med 30.000 samlet på et mindre areal kan store mængder affald ikke undgås.

”Der tror jeg bare, vi som frivillige foreningsmedlemmer og festudvalg er sindssygt glade for, at vi kan give vores medstuderende mulighed for at holde den her fest, lidt ligesom hvis man er på Roskilde Festival, hvor man kan få lov til at koble af og slå sig løs med sine venner. Og så tager vi ansvaret for, at parken kommer til at ligne sig selv igen, og at alt foregår under ordnede forhold. At vi kan være det bekendt.”

”Når arrangementet slutter, har de fleste af de studerende festet i over 12 timer, og mange vil være berusede og trætte. De har forhåbentlig haft en pissefed dag, men har måske ikke så meget overskud tilbage. Mange har en forståelse for arrangementets afvikling, og hvordan oprydningen foregår – altså at vi rydder op,” siger Lasse Juul Christensen.

Skrald i tonsvis

De to arrangører, Lasse Juul Christensen og Anne Kirstine Andersen, havde bestilt 12 containere på 36 kubikmeter hver. 10 af dem blev taget i brug, men nogle blev kun delvist fyldt op. Derudover fyldte de massevis af 1.000-liters plastcontainere og minicontainere på hjul, som blev brugt til at samle skraldet i de 10 store containere.

Tæpper og campingstole er noget af det, der fylder meget. Containeren til tekstil var halvt fuld, da oprydningen var slut, og Lasse Juul Christensen skyder på, at der i hvert fald var 1 ton tæpper. Og når de fleste har en stol med sig, løber det også op.

”Langt de fleste campingstole er så gode som nye. Vi opmagasinerer dem og sælger dem i forbindelse med sommerens festivaler og inden næste års Kapsejlads, som vi på den måde samler penge sammen til. Vi taler om mange, mange tusind stole. De fleste gæster har jo en stol med. Og så er der stole, der er defekte eller er møgbeskidte og ikke kan videresælges. Nogle af dem, kan genanvendes, og der samarbejder vi med ReUnite. De stole, der ikke kan sælges eller genanvendes, sorteres som metalaffald,” siger Lasse Juul Christensen.

Korrekturlæst af Charlotte Boel.