Arrangører opfordrer studerende til at droppe overnatning i Universitetsparken natten op til Kapsejladsen

Det er aldrig fedt som vært, når gæsterne kommer for tidligt. Og sådan har arrangørerne af årets Kapsejlads det også. De opfordrer studerende til at droppe overnatningen i parken natten op til sejladsen. Desuden åbner de et helt nyt publikumsområde i uniparken for at aflaste den historisk tætbefolkede Jura-bakke.

Foto: Lars Kruse, AU Foto.

År efter år væbner studerende sig med festivalstole og soveposer for i nattens mulm og mørke at sætte sig på en af de højt eftertragtede siddepladser på Jura-bakken. Arrangører af tidligere Kapsejladser har oplevet, at studerende er villige til at komme omkring midnat for at sikre sig den helt ideelle skueplads tæt på søen. Men ifølge årets arrangører, Lasse Juul Christensen og Anne Kirstine Andersen, skaber det en række udfordringer:

”Tidligere år har vi oplevet, at folk kan finde på at komme allerede før midnat omkring klokken 22. Det besværliggør de frivilliges arbejde om natten, hvor der skal gøres klar i parken til dagen efter,” fortæller Anne Kirstine Andersen.

Nyt publikumsområde

Den tendens forsøger årets arrangører nu at komme til livs. Det vil de gøre ved at etablere flere faciliteter syd for amfiscenen. Her bliver opstillet storskærme, madboder, bar, toiletbåse og mange andre ting i håbet om, at det kan skabe flere attraktive siddepladser for de studerende:

”Vi synes selvfølgelig også, at det giver en fed stemning at sidde tæt, men eventet har også vokset sig til sådan en størrelse, hvor vi bliver nødt til at tænke i andre baner, for at alle kan føle sig trygge og velkomne i parken,” siger Lasse Juul Christensen. Hvert år deltager et sted mellem 20.000 og 30.000 studerende i Kapsejladsen.

Bliv hjemme i din seng!

Udover et ønske om at forbedre forholdene for flere studerende håber de to arrangører også, at tiltaget kan være med til at rykke ved en kultur, hvor studerende generelt starter for tidligt og derfor ligeså risikerer at brænde ud, inden Kapsejladsens program er afsluttet:

”Vi synes jo, at fællessangen om morgenen for eksempel er en af de helt særlige traditioner, der samler de studerende, og det er jo rarest, hvis folk er friske til det. Derudover lægger vi også meget energi i vores afterparty-arrangement i Studenterhuset senere på dagen. Så vi håber, at vi kan være med til at skabe en kultur, hvor festlighederne i højere grad sker inden for selve programmet,” siger Lasse Juul Christensen.

Det handler ifølge de to arrangører også om at sikre tryghed, sikkerhed og plads til alle på selve dagen. Derfor har de også udover indsatsen ved Amfiscenen valgt at udvide budgettet til sikkerhedsforanstaltninger i Universitetsparken:

”Vi er meget opmærksomme på, at Kapsejladsen skal køre fuldstændigt, som den skal, og det er noget, vi i år kommer til at være endnu mere opmærksomme på i forhold til de studerendes sikkerhed. Derfor skruer vi op for flere sikkerhedstiltag og foranstaltninger end tidligere år, fordi eventet er vokset så meget i størrelse,” siger Anne Kirstine Andersen.

De to arrangører har hyret et sikkerhedsfirma, der skal udarbejde en grundig plan for sikkerheden i parken. Blandt andet vil der i år ifølge arrangørerne ske en kraftig opnormering i antallet af vagter, der er til stede både i nat- og dagtimer. Flere af de deltagende foreninger stiller med frivillige ædruvagter, og foreningen Natteravnene vil også være til stede under Kapsejladsen. Derudover kommer der som tidligere år også til at være samaritter, som står klar i parken til at hjælpe med småskrammer og andet, hvis uheld skulle opstå.