Otte forskere på Aarhus Universitet var blandt landets mest citerede eksperter i 2021

Otte AU-forskere befinder sig i top-50 på DM Akademikerbladets liste over de mest citerede eksperter i medierne sidste år. AU-professor Michael Bang Petersen ligger på en fjerdeplads på listen, der toppes af Sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm.

Michael Bang Petersen (t.v.) er den mest brugte professor fra AU i medierne. Lars Østergaard (i midten) er nummer tre, mens Michael Svarer (t.h.) er den sjette mest brugte fra AU.

Sidste år var ligesom 2020 præget af coronavirussets tilstedeværelse i samfundet, og det er også noget, der smitter af på brugen af kilder i medierne.

DM Akademikerbladet – tidligere kaldet Magisterbladet – har med hjælp fra Infomedia samlet en top-50 over de mest brugte kilder sidste år, og her fylder eksperter med viden om epidemien en stor del.

Otte forskere fra Aarhus Universitet er at finde på listen med professor i statskundskab, Michael Bang Petersen, øverst som nummer fire. Han er citeret 2.927 gange, hvilket i høj grad skyldes, at han står bag HOPE-projektet, som undersøger borgernes adfærd under coronatiden.

På listen, der toppes af Sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm, ligger professor emeritus i infektionssygdomme, Eskild Petersen, fra AU på syvendepladsen. Han er citeret 2.263 gange i medierne.

AU-professor I infektionssygdomme, Lars Østergaard, er nummer ti. AU-lektor og læge Christian Wejse ligger nummer 11, og nummer 13 er professor i molekylær virologi og immunologi på AU, Søren Riis Paludan.

Eksperter bruges på en ny måde

Kun syv af de 50 eksperter på listen er kvinder, mens der på listen også kun optræder to forskere med en baggrund i humaniora.

De resterende forskere fra AU fordeler sig mellem nummer 21 og 49 på listen. Økonomiprofessor Michael Svarer, der gennem coronatiden har siddet med i flere coronarelaterede ekspertudvalg, er citeret 884 gange. Det placerer ham som nummer 21.

Professor i statskundskab, Rune Stubager, ligger nummer 41, og Jørgen E. Olesen, der er professor og leder af Institut for Agroøkologi, er nummer 49.

Til DM Akademikerbladet siger Mark Ørsten, der er professor i medier og journalistik på RUC, at medierne i coronatiden har brugt eksperter på en ny måde.

"Forskerne har fået øjnene op for, hvor værdifuldt det kan være at gå i dialog med journalister. Samtidig er journalister blevet tvunget til i langt større grad at skulle formidle videnskabelige data, tunge regnemodeller og komplicerede konsekvensberegninger", siger han til bladet.

DM Akademikerbladet har fået listen udarbejdet af Infomedia, der i sin database har samlet alle artikler fra de danske medier. Infomedia har søgt på en lang række ord, for eksempel ekspert, professor, forsker og overlæge.

Tallene for de mest citerede er således fundet gennem søgestrenge, og artiklerne er ikke læst manuelt. Det betyder også, at der kan være unøjagtigheder i tallene, skriver DM Akademikerbladet.

• Du kan se hele listen her