Omnibus prik

REPLIK: Sponsorater må ikke beklikke jeres integritet som sundhedsprofessionelle

Ledelsen på fakultetet Health og Institut for Odontologi og Oral Sundhed forstår de studerendes frustration over manglende sponsorindtægter, men som professionel i sundhedsvæsenet må uvildighed, troværdighed og integritet ikke beklikkes. Derfor takker fakultetet nej til kommercielle sponsorater, skriver ledelsen i sin replik, hvor den også forsvarer de skærpede regler for fester og fredagsbarer.

Lise Wogensen Bach, prodekan for uddannelse ved fakultetet Health (t.v.), og Siri Beier Jensen, institutleder ved Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Dette er et debatindlæg. Synspunkterne, som udtrykkes i indlægget, er skribenternes. Vil du deltage i debatten, så send dit indlæg til opinion.omnibus@au.dk

Et sundt og socialt studieliv er vigtigt. Det bidrager positivt til det faglige udbytte af uddannelsen og er med til at skabe et rigtigt godt studiemiljø. Og her spiller studenterforeninger som Odontologisk Forening en vigtig rolle.

Som sundhedsvidenskabelig studerende på Health – og med Institut for Odontologi og Oral Sundheds beliggenhed og beskaffenhed in mente – påhviler der både jer som studerende og os som ledelse dog et særligt ansvar og nogle vilkår, som vi må indrette os efter.

DEBAT: Fakultets- og institutledelsen risikerer at kvæle det sociale liv på Tandlægeskolen

Sponsorater må ikke beklikke jeres integritet

Vi forstår godt jeres frustration over de manglende sponsorindtægter, der har efterladt et stort hul i Odontologisk Forenings økonomi. Armslængdeprincippet, som er et bærende og fuldstændigt afgørende princip ikke kun på Aarhus Universitet, men på tværs af den akademiske verden, er ganske rigtigt begrundelsen for, at vi takker nej til kommercielle sponsorater.

Som tandlægestuderende, tandplejerstuderende og klinisk tandteknikerstuderende har I direkte patientkontakt gennem det meste af jeres studietid. Som professionel i sundhedsvæsenet må uvildighed, troværdighed og integritet ikke beklikkes. Patienterne skal have tiltro til, at de modtager den bedste behandling uden mistanke om, at behandlerne er købt og betalt af interesseorganisationer eller kommercielle virksomheder. At lære at arbejde med et armslængdeprincip begynder allerede, når man er studerende.

Vi har retningslinjer for sponsorater på tværs af Health. Hvordan de efterleves, ved vi mere om til efteråret. Fælles retningslinjer for sponsorater bliver også drøftet i Aarhus Universitets tværgående Uddannelsesudvalg og i universitetets nystiftede Studiemiljøudvalg. Det er kun rimeligt, at alle studerende får samme vilkår.

Fest endelig inden for rammerne

I løbet af de seneste år havde vi desværre fået naboklager i forbindelse med fester og fredagsbarer på instituttet, som fandt sted ofte og til langt ud på natten. Det er vi selvfølgelig nødt til at tage alvorligt og indrette os efter, så både naboer og instituttets lokaler, der er indrettet til undervisning og patientbehandling, også kan holde til festlighederne.

Derfor har vi indgået en aftale med jer om antallet af fester pr. semester, og at længden på de kortere fredagsbarer nu er syv timer. Vi har også medfinansieret jeres julefrokost, så I kan leje egnede lokaler.

Vi syntes også, det var en hyggelig tradition at have studenterrevyen 'in house', men selv vores største undervisningslokale har vist sig alt for lille til at rumme de mange tilskuere. Brandmyndighederne har givet os strenge ordrer om ikke at lukke så mange mennesker ind i vores lokaler. De medicinstuderende holder eksempelvis deres revy på Hermans i Tivoli Friheden.

Inddragelse indfrier ikke altid alle ønsker

Det ærgrer os oprigtigt, at I ikke oplever at blive hørt, for I har været inddraget i alle processer og faser i direkte dialog med Odontologisk Forening og bl.a. gennem Institutforum og Semesterforum, omend vi ikke har kunnet imødekomme alle jeres ønsker.

Vi tager gerne drøftelserne med jer igen i de relevante fora, for vi er lige netop samarbejdspartnere.

Korrekturlæst af Charlotte Boel