Sådan overlever du julen i Danmark

Undrer du dig også over, hvad danskerne egentlig har gang i til jul? Få overblik med Omnibus’ overlevelsesguide

Foto: Studenterhus Aarhus

Hvordan overlever du pakkeleg, julefrokost og den obligatoriske tur rundt om juletræet? Den danske jul er en hæsblæsende tour-de-force i indgroede traditioner og sære vaner. Du kan blive lidt klogere på, hvad du kan forvente at blive udsat for i julen her i Omnibus' overlevelsesguide.

Pakkeleg

Et ekstremt højt lydniveau og voksne, der kæmper om alt fra makrel i tomat i dåse til kitsch julepynt fra Flying Tiger. Det bliver svært at undgå Pakkeleg, hvis du er i Danmark i december.

Sådan overlever du:

Enhver dansker har sin egen opfattelse af reglerne i pakkeleg. Men vi kan blive nogenlunde enige om følgende:

• Alle rafler efter tur. Hver gang man slår en 6’er, må man tage en pakke fra en anden deltager.
  • Når uret ringer, må man pakke sine pakker op.

Der er dog variationer, der er gode at kende:

• Nogle spiller med, at du må tage en pakke fra én og give til en anden, hvis du slår en 1’er.
  • Nogle spiller med flere runder. Efter første runde må du pakke én gave op. Derefter spiller man en runde mere.

Det bedste råd er: vær hurtig og lad være med at snyde, medmindre du vil være seriøst upopulær til julefrokosten.

Julefrokosten

”Snaps” og ”skål”. To ord, du helt sikkert får brug for. Danskerne valfarter rundt til julefrokoster i denne søde juletid. Netop julefrokoster er også kendt som arrangementer, hvor fornuften går ud, som snaps og det store julebord går ind.

Sådan overlever du:

• Pas på snapsen. Nogle danskere vil prøve at bilde dig ind, at snaps smager godt og ”hører sig til”. Men vær på vagt. Igennem tiden er der sket mere end én enkelt dum ting efter 5-6 snaps.
  • Risalamande. Kold risengrød tilsat fløde lyder måske ikke så delikat. Ovenikøbet gemmer der sig en mandel i skålen. Hvis du får den, skal du bare gemme den og få de andre til at tage både anden og tredje gang. Udover, at de andre bliver upassende mætte, vinder du også en mandelgave. Hurra.

Dans omkring juletræet

Virker det dumt at gå rundt i en cirkel omkring et grantræ? Umiddelbart ja. Selvom de levende lys på træet tidligere både har sat ild i gavepapir og kattehaler, er og bliver det en tradition at danse om juletræet.

Sådan overlever du:

• At ’danse’ omkring juletræet er en overdrivelse. Vi tøffer nærmere rundt.
  • Det er tilladt at mumle. De færreste danskerne kender alligevel sangskattene fra den danske salmebog.
  • ”Nu er det jul igen” er den eneste sang, hvor vi faktisk bevæger os. Her går det til gengæld i fuld fart rundt i huset.

Julefest for studerende

Nu er du forhåbentlig klædt lidt bedre på til at overleve julen i Danmark. Hvis du har lyst til at gøre brug af din nye viden, kan du eksempelvis tilmelde dig til juleaften for studerende arrangeret af Studenterhus Aarhus, UngK, Studenterpræsterne Aarhus og ESN Aarhus. Her er alle velkomne – både internationale og danske studerende.

Planen for aftenen er:

14:00: Æbleskiver, gløgg og juleforberedelser.

15:15: Julegudstjeneste for dem, der vil. Ellers kan man hjælpe med forberedelser til aftenen eller bare hygge med de andre deltagere.

18:00: Dansk julemiddag, dans omkring juletræet og gaveåbning. Arrangementet slutter til midnat.

Det koster 100 kroner at deltage i arrangementet, og du kan tilmelde dig her:

Sidste tilmelding er 19. december.

God jul!