Stærkere ledelse af uddannelsesområdet

Fokus på uddannelsesområdet styrkes, når AU til juni får en prorektor for uddannelse.

AU’s fire kerneaktiviteter forskning, uddannelse, talentudvikling og videnudveksling står stadig til troende, forsikrer universitetsledelsen i sit nyhedsbrev fredag 15/11. Men universitetets fokus på forskning og ikke mindst uddannelse styrkes, når de fire tværgående bånd til sommer reduceres til to – ét for forskning og ét for uddannelse, og i særdeleshed med ansættelsen af en prorektor for uddannelse. En ny stilling, der slås op snarest muligt, så den nye prorektor for uddannelse kan trække i arbejdstøjet til juni næste år.

Nuværende prorektor fortsætter som særlig rådgiver

Hidtil har dekan ved Arts Mette Thunø ledet det tværgående bånd for uddannelse, mens AU’s nuværende prorektor Søren E. Frandsen har haft videnspredning som sit fokus. Han fortsætter fra juni sit virke på AU i en stilling som særlig rådgiver med fokus på universitetets indsats overfor EU.

Inspiration fra Københavns Universitet?

Den nye struktur med et forskningsbånd og et uddannelsesbånd ledet af henholdsvis rektor og prorektor for uddannelse minder på visse punkter om måden, Københavns Universitet har organiseret sig med en prorektor for uddannelse og en prorektor for forskning.

Selvom dekanerne ikke længere er de øverste ansvarlige for de tværgående bånd, vil de stadig spille en rolle for det tværgående samarbejde på AU, da de fremover vil de få ansvaret for forskellige tværgående strategiske projekter.