Strip til Kapsejlads trods forbud: ØF trak i nøgendragter og strippede foran en fyldt universitetspark

Arrangørerne af Kapsejladsen ønskede ikke at have en stripper til årets Kapsejlads, fordi det ifølge arrangørerne ikke stemmer overens med tidsånden. Økonomisk Forening, der plejer at invitere en stripper, imødekom kun til dels forbuddet. De leverede stripshow, men danserne havde nøgendragter på.

Stripshowet på billedet her er fra Kapsejladsen sidste år. Her klagede syv studerende over stripshowet, som de blandt andet beskrev som værende et udtryk for et forældet sexistisk syn på kvinder og som potentiel blufærdighedskrænkelse i det offentlige rum. Foto: AU Foto

På trods af, at arrangørerne af Kapsejladsen i år udtrykkeligt havde frabedt sig strip i Universitetsparken, valgte Økonomisk Forening (ØF), studenterforeningen på Aarhus BSS, alligevel at udføre en form for strip til åres Kapsejlads.

ØF, som er dommere ved årets Kapsejlads, der løber af stablen fredag, iførte sig således polstrede nøgendragter og udførte stripshow på indløbspladsen lige ned til søen.

Foreningen har som fast tradition haft strip som en del af sit introshow til den årlige kapsejlads, men i år havde arrangørerne fra Medicin, Anne Kirstine Andersen og Lasse Juul Christensen, bedt om, at de droppede den tradition.

Strip stemmer ikke overens med tidsånden, mener årets arrangører, der i begyndelsen af april udtalte til Omnibus, at Kapsejladsen skal være et ”rart sted at være, uanset hvem man er”.

Omnibus har fredag eftermiddag forsøgt at få en kommentar fra ØF, men næstformand Jonas Skøtt Kønig oplyser, at foreningen ønsker at vente til næste uge med at udtale sig.

Syv klagede over strip sidste år

Forbuddet kom på bagkant af, at syv kvindelige studerende sidste år klagede over stripshowet ved ØF’s introceremoni.

Kvinderne fandt stripshowet upassende og opfattede det både som udtryk for et forældet sexistisk syn på kvinder og som potentiel blufærdighedskrænkelse i det offentlige rum. Det gav de til udtryk for i et brev, der blev bragt i Århus Stiftstidende 19. maj.

”At bestille en stripper til et fællesarrangement som dette er at normalisere mangel på hensyn til folks blufærdighedsgrænser og hylde seksualisering og objektivisering af kvinder som udtryk for maskulin potens,” stod der blandt andet i brevet.

Klagebrevet blev også sendt til rektor ved AU, institutleder ved Institut for Økonomi og til ØF selv.

Dengang udtalte daværende formand for ØF, Viktor Bentholm Elefsen, til Stiften, at de i foreningen tog klagen meget alvorligt, og at de videre ville drøfte, hvorvidt en stripper fremover skulle være en del af deres introshow.