Byens Bedste kulturoplevelse 2023: Og vinderen er ... Kapsejladsen!

Selveste Thomas Helmig og kunstmuseet ARoS måtte se sig slået af Kapsejladsen, da Århus Stiftstidende torsdag aften kårede Byens Bedste Kulturoplevelse 2023. Aarhus Universitet var også nomineret hele to gange i kategorien Byens Bedste Studiemiljø, men her løb VIA University Colleges campus i Ceresbyen med prisen.

Den ene af de to arrangører af årets Kapsejlads, Lasse Juul Christensen, med Daniel Houe i armene. Begge er fra medicinernes festforening Umbilicus. Årets anden arrangør er Anne Kirstine Andersen. Foto: Maja Nørager Lauvring

Opdateret kl. 22.20 med kommentarer fra repræsentanter for Kapsejladsen og Aarhus BSS

"Og vinderen er ... Kapsejladsen!"

Sådan lød det torsdag aften fra scenen i Tivoli Friheden, da Århus Stiftstidende kårede vinderne ved det store Byens Bedste 2023-awardshow.

Blandt de øvrige nominerede i kategorien Byens Bedste Kulturoplevelse 2023 var ellers tunge navne som Thomas Helmig for koncerten i Ceres Arena, kunstmuseeet ARoS for udstillingen 'Tapestries' med Cindy Sherman, fodboldkampen mellem Aarhus Fremad og Brøndby og SPOT Festival.

KAPSEJLADSEN OG TO STUDIEMILJØER PÅ AU ER NOMINERET TIL ’BYENS BEDSTE’-AWARDS

Men alle fire måtte se sig slået af brølet fra Universitetsparken, den traditionsrige Kapsejladsen – Kampen om det Gyldne Bækken, som hvert forår samler tusindvis af studerende i parken.

Til at modtage prisen var den ene af de to arrangører bag årets Kapsejlads, Lasse Juul Christensen, sammen med Daniel Houe, der begge er fra medicinernes festforening Umbilicus. Kapsejladsen arrangeres hvert år af to studerende fra netop Umbilicus, som i øvrigt også vandt selve Kapsejladsen i år. Lasse Juul Christensens medarrangør er Anne Kirstine Andersen.

"Lidt nogle underdogs"

Det var to meget overraskede unge mænd, der stillede sig op ved siden af aftenens vært Anders Breinholt og modtog både buket, diplom samt hæder fra pladsens tilskuere.

”Vi har det så nice lige nu. Det føles rigtigt stort, når vi egentlig lidt har gået og set os selv som nogle underdogs. Vi havde slet ikke regnet med det, når man tænker på, hvem vi var oppe imod. Vi troede heller ikke lige, at vi var Stiftens segment, men det viser jo også, at noget af det, der virkelig definerer kulturen i Aarhus, er studiekulturen, når Kapsejladsen på den måde også opnår kulturstatus”, lød det fra Lasse Juul Christensen.

”Vi lægger jo et kæmpe arbejde i Kapsejladsen, og det giver da kun blod på tanden fremover,” tilføjede medrepræsentanten Daniel Houe og medgav, hvor stort et skulderklap, det var for Kapsejladsen at få en så fornem hæder som Byens Bedste Kulturoplevelse.

AU slået af VIA

Foruden Byens Bedste Kulturoplevelse var Aarhus Universitet også nomineret hele to gange i kategorien Byens Bedste Studiemiljø 2023, som i år bliver uddelt for første gang. Her var både studiemiljøerne på Aarhus BSS på Fuglesangs Allé og Medicin nomineret sammen med Arkitektskolen, Katedralskolen og VIA University College. Men trods to lodder i puljen måtte AU her se sig slået af VIA University Colleges' Campus C i Ceresbyen.

En af repræsentanterne fra Aarhus BSS var studieleder for cand.merc. og cand.soc., Lars Esbjerg, der fortalte, at han selvfølgelig var ærgerlig over, at fakultetet ikke kunne gå hjem med prisen, men at han samtidig var meget positivt stemt over det øgede fokus på studiemiljøet i Aarhus, der manifesterer sig med den nye kategori:

"Jeg ser nomineringen som udtryk for en anerkendelse af det arbejde, vi gør for at skabe gode rammer for de studerende, og som et resultat af alt det arbejde, mange studerende lægger i de forskellige studenterforeninger, der er på FSA."

Aarhusianere hylder aarhusianere

Meldingen var helt klar fra den efterhånden garvede Byens Bedste vært, Anders Breinholt: Byens Bedste-eventet er et af Aarhus’ vigtigste årlige begivenheder:

”Det her er den tradition, hvor I aarhusianere har muligheden for at hylde de mennesker, der på den ene eller anden måde gider bruge deres tid på at stå tidligt op om morgenen og hoppe i arbejdstøjet, så I kan nyde det bedste, Aarhus har at byde på”.

Den mulighed så det tilsyneladende ud til, at aarhusianerne greb. Der var godt fyldt op af feststemte aarhusianere på græsarealerne og omegn foran den store scene i Tivoli Friheden. Det store fremmøde blev også hurtigt honoreret af Anders Breinholt, der som noget af det første udbrød:

”Er der nogen naboer til stede i aften? Så skal jeg bede jer om at fucke af, for vi kommer til at larme lidt i aften”.

Udover de mange fremmødte kunne værten videre annoncere, at over 150.000 aarhusianere havde været inde og stemme på deres favoritter blandt de nominerede i de forskellige kategorier. Dermed blev der sat ny rekord for antal stemmer til det årlige event.

Korrekturlæst af Charlotte Boel