Træk din gamle sweater på: AU skruer ned for varmen

Fremover skal temperaturen være 21 grader i alle AU’s bygninger i efterårs- og vintermånederne. Nogle steder vil det betyde et fald på 3-4 grader. Målet er at mindske klimabelastningen fra varmeforbruget. Og at lande inden for Arbejdstilsynets anbefalinger om en temperatur på 20-22 grader.

I nogle bygninger vil temperaturen fremover være 4-5 grader lavere. Hvis du derfor kommer til at sidde og skutte dig på kontoret i december måned, kan du måske varme dig ved tanken om, at for hver grad temperaturen sænkes i en bygning, bliver universitetets varmeforbrug i bygningen i gennemsnit mindst tre procent mindre. Foto: Colourbox.

I sidste uge faldt temperaturen i Danmark fra godt 10 grader ned under køleskabstemperatur. Men det er ikke den eneste gode grund til at finde sweateren frem fra garderobens gemmer:

Fremover vil AU nemlig holde en fast temperatur på 21 grader i alle universitetets bygninger i efterårs- og vintermånederne. Og nogle steder betyder det, at universitetet skruer en anelse ned for radiatoren.

Skal modvirke global opvarmning

Tiltaget er en del af AU’s klimahandleplan, som blev vedtaget tidligere i år og skal bidrage til at universitets klimaaftryk i fremtiden bliver mindre.

LÆS OGSÅ: Aarhus Universitet skal være CO2-neutralt i 2040

Så hvis du sidder og skutter dig lidt på kontoret i december måned, kan du måske varme dig ved tanken om, at for hver grad temperaturen sænkes i en bygning, bliver universitetets varmeforbrug i bygningen i gennemsnit mindst tre procent mindre.

LÆS OGSÅ: Færre flyveture skal give AU’s klimamålsætning luft under vingerne

omnibus.au.dk/arkiv/vis/artikel/faerre-flyveture-skal-give-aus-klimamaalsaetning-luft-under-vingerne/

Derudover sikrer den faste temperatur også, at varmen i AU’s bygninger lander inden for Arbejdstilsynets anbefalinger om, at temperaturen under normale klima- og arbejdsforhold ligger på 20-22 grader ved stillesiddende arbejde.

LÆS OGSÅ: Connie Hedegaard: Ny klimastrategi er ikke bare en skrivebordsøvelse – den kommer til at ændre AU’s adfærd