AU skal have en iværksætterfabrik

En arbejdsgruppe er klar med sit bud på, hvordan et nyt iværksættertilbud til studerende på AU skal se ud. Nu afventer det blot at blive behandlet af universitetsledelsen.

Ovenstående iværksættere har alle stiftet virksomhed, mens de stadig var studerende på AU, og du kan læse deres historier i Omnibus over de kommende par uger. Sådan nogle skal der nemlig komme mange flere af, hvis man AU’s universitetsledelse, der snart vil tage stilling til, hvordan en ny ’iværksætterfabrik’ skal se ud. Fotos: Sebastian Kjær, TechSavvy Media (t.v.), Lene Ravn (midt og t.h.)

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) har bebudet, at universiteterne skal blive til ’rugekasser for startups’. Den tidligere løve i DR’s Løvens Hule har nemlig den ambition, at der fra universiteterne skal udspringe ti nye virksomheder med milliardomsætninger over de kommende ti år.

Også universitetsdirektør Arnold Boon har meldt ud, at AU skal generere flere startups:

”Vi er også på vej med en iværksætterfabrik med tilknyttede mentorer, som hjælper vores studerende og forskere med at teste og udvikle deres idéer frem mod etablering af startup-virksomheder, som kan bidrage til velstanden i Danmark,” forklarede universitetsdirektøren tilbage i januar

Derfor har en arbejdsgruppe på AU siden oktober 2018 også arbejdet på et forslag, der inden længe forventes at blive færdigdrøftet i universitetsledelsen.

Hvad med Studentervæksthus Aarhus?

AU har allerede en rugekasse for iværksættende studerende – nemlig Studentervæksthus Aarhus, der lige nu hjælper 42 virksomheder med lokaler, mentorer og anden rådgivning. De fleste af iværksætterne i Studentervæksthus Aarhus er fra Aarhus BSS (62 procent i 2018), dernæst Arts (16 procent), Health (14 procent) og ST (8 procent).

Husets egen statistik viser, at en tredjedel af de tilknyttede virksomheder eksisterer, efter de studerende er færdiguddannede. Det er et stykke under gennemsnittet for alle startups i Danmark, hvor 51-54 procent fortsætter efter tre år og 42-46 procent efter fem år, viser tal fra Statistikbanken (fra perioden 2006-2016).

Til gengæld er de studerende en erfaring rigere. Og de af dem, der ikke fortsætter med deres virksomhed, kommer hurtigt i job efter deres uddannelse. Faktisk er 50 procent af dem i job med det samme, oplyser Studentervæksthus Aarhus.

Om huset skal fortsætte i sin nuværende form, erstattes eller udbygges, vil universitetsledelsens beslutning vise.

Omnibus har hevet fat i iværksætterspirerne bag fire virksomheder. De har alle startet deres virksomhed, mens de var studerende på AU. Nogle er stadig studerende, andre er nået langt med virksomheden. Og over de kommende par uger vil de én ad gangen fortælle om rejsen fra idé til direktør, hvorfor de har taget vejen, og hvad det måske har kostet dem.

LÆS OGSÅ: Astrofysikeres firma begyndte i en tysker-barak på AU, gik viralt og tog i Løvens Hule

LÆS OGSÅ: To læger har udklækket app-succes til medicinstuderende

LÆS OGSÅ: AU-iværksætter: ”De første to år fik jeg ikke løn, men nu får jeg 1.000 kroner”

LÆS OGSÅ: ”Vi havde slet ikke tænkt, at det skulle blive en virksomhed – det var jo et eksamensprojekt”