Ph.d.-studerende Omeed Neghabat vinder Three Minute Thesis

Til trods for at der opstod fejl med teknikken under hans oplæg, bevarede ph.d.-studerende Omeed Neghabat roen under sin præsentation ved Three Minute Thesis – og endte med at løbe med sejren.

ph.d.-studerende ved Aarhus Universitet Omeed Neghabat løb fredag med sejren ved Coimbra Groups 3 Minute Thesis, som bliver afholdt i Padova i Italien. Foto: Roar Lava Paaske

THREE MINUTE THESIS

Three Minute Thesis (også kaldet 3MT) er en ph.d.-konkurrence, som holdes verden over.

De ph.d.-studerende har 3 minutter og 1 slide til rådighed til at præsentere deres forskning. Formatet minder om en miniversion af en TED Talk.

AU deltager i konkurrencen i regi af universitetssammenslutningen Coimbra Group, som Aarhus Universitet er medlem af. Her deltager op mod 41 europæiske universiteter. I år deltog 23 universiteter.

Tre ph.d.-studerende deltog i finalen i Padova i Italien 10. juni.

Omeed Neghabat, der til daglig er ph.d.-studerende ved Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital, er netop kåret som vinder af Coimbra Groups Three Minute Thesis.

Omeed Neghabat kvalificerede sig til finalen blandt ph.d.-studerende fra 23 andre europæiske universiteter i universitetssammenslutningen Coimbra Group. Og dystede i dag mod finalister fra Holland og Spanien om at levere den stærkeste formidling af sin forskning med blot tre minutter og én enkelt slide til rådighed.

Kort afbrydelse

Omeed Neghabat var første finalist på scenen, men måtte kort inde i sit oplæg holde pause, fordi der opstod fejl med teknikken. Fejlen blev dog hurtigt fikset, og Omeed Neghabat kunne herefter starte forfra til et bifald, der fik ham til at udbryde:

”Jeg er ikke færdig endnu!”

Den korte afbrydelse lod dog ikke til at have påvirket ham nævneværdigt. Og hans oplæg løb altså også med sejren.

"Jeg ved faktisk ikke, hvad der skete, men min slide forsvandt, og så fortsatte jeg bare. Men på et tidspunkt i mit oplæg skal jeg bruge sliden, og da problemet ikke var fikset, måtte jeg stoppe. Og så besluttede de, at jeg skulle starte forfra. Det gjorde mig ikke nervøs, og det gik fint alligevel," fortæller han på telefon kort efter oplægget.

"Det er helt fantastisk og surrealistisk at have vundet! Jeg hænger et sted mellem Jorden og rummet af bare glæde," siger han videre.

Sejren skal fejres i Venedig, fortæller han.

"Min kæreste og jeg hopper på et tog om lidt og kører til Venedig og får en masse god mad og drinks."

Omeed Neghabat forsker i, hvordan man kan forbedre behandlingen af den hyppigste dødsårsag på verdensplan: blodprop og forsnævring i hjertets kranspulsårer. Sammen med den forskningsgruppe, han er en del af, undersøger han, om man kan forbedre ballonbehandlinger ved at filme patienternes årer indefra med et kamera med samme tykkelse som en spaghetti.

”Jeg kan se ind i dit hjerte”

Juryen roste de tre oplægsholdere:

”Det var ikke noget let valg; der er blevet præsenteret top notch forskning i dag. Både videnskaben og forskningsformidlingen er i gode hænder”.

Med æren følger en check på 3.000 euro.

Det er første gang, en ph.d.-studerende fra Aarhus Universitet går hele vejen til finalen. Hvert år afholdes der Three Minute Thesis for ph.d.-studerende på Aarhus Universitet.